Milí přátelé,
od léta roku 2012, kdy jsem přestal spolupracovat s časopisem Instinkt, se mě lidé často ptají, jestli své sloupky nazvané Zápisník labužníka publikuju někde jinde. Říkají, že je rádi četli, někteří dokonce tvrdí, že si Instinkt kupovali jedině kvůli nim. A dávají najevo, že by chtěli, abych v psaní Zápisníků pokračoval. Nuže dobrá. Rozhodl jsem se nakonec pro tuto formu.

Pokud chcete být mezi prvními, kteří si přečtou nové Zápisníky, přihlašte se na Facebooku, Twitter nebo na G+. Pak budete mít příležitost se informovat velmi rychle o tom, co se na blogu děje. Staré Zápisníky z let 2002-2010 najdete na webové stránce www.labuzdopo.cz.

29. dubna 2016

Zápisník labužníka 29/4/2016



Pobavilo mě, když jsem si v pamětech Gabriela Márqueze přečetl, jak v padesátých letech minulého století, tedy ne tak dávno, vyvěšovali v kolumbijské Bogotě z balkonu deníku El Espectador černou tabuli, na níž byly křídou napsány nejaktuálnější zprávy. Dělo se tak dvakrát denně, v poledne a v pět odpoledne. Jak se za těch šedesát let svět změnil! Nedávno mi v jedné luxusní pražské restauraci nabídli jídelní lístek na tabletu, kde jsem si veškeré informace mačkal prstem a kde každý pokrm byl nejen detailně popsán, ale i barevně vyfotografován. Ale já spíše miluju pařížská bistra, v nichž dodnes jídelní lístek píšou křídou na černou tabuli, kterou vám číšník nonšalantně opře o opěradlo prázdné židle.
        Pokrok je pokrok. I v gastronomii. Je ten pokrok vůbec dobrý? Nechceme raději, aby vše zůstalo při starém? Samozřejmě: při tom dobrém starém!
        Když občas listuju ve starých kuchařských knihách, nacházím zajímavé recepty, které upadly do zapomenutí. Tak jsem například u Zikmunda Wintera objevil „semencovou“ polévku, připravovanou z konopí, tedy konopného semena. Z těchto semen se kdysi běžně vytlačoval olej, který se dal použít nejen do svítilen, ale i do jídla. Winter píše dokonce o „cechu olejníků“, který byl založen roku 1452. Toto řemeslo se dobře drželo až do 18. století, kdy začalo pomalu zanikat. Konopný nebo lněný olej se používal například k přípravě jíšky.
        Mimochodem: Pračlověk se prý bál jíst semena. Bál se, aby mu v žaludku nevyrostl strom. 
        Zajímavé řemeslo měli také „homolkáři“, předchůdci sýrařů. Homolkáři vyráběli tvaroh a sušili ho ve speciálních klecích pokrytých organtýnem. Výsledným produktem byly tvrdé homolky, což byl v podstatě uschlý tvaroh homolkového tvaru. Ten se dal strouhat a přidávat do pokrmů.       
        Marie Úlehlová-Tilschová v knize Česká strava lidová píše o receptu z Táborska, bramborové polévce s příměsí „tvarohových homolek“, jež se přidávaly do hotové bramborové polévky, vařené tradičně (brambory, kmín, kořenová zelenina včetně cibule a česneku, někdy i houby) a zahušťované konopnou nebo máslovou jíškou. Je to velmi starý recept, přibližně z 18. století, objevuje se brzy po příchodu brambor k nám. 
         Variantou (také z jižních Čech) je polévka „syrovátková“, rovněž několik století stará. Základem této polévky je syrovátka, která zbude po výrobě domácího tvarohu. Jinak jsou v polévce obsaženy brambory, kořenová zelenina, mletá sladká paprika, kmín, zahušťuje se máslovou jíškou, mohou být i houby. Nakonec se přidá jemně nasekaná čerstvá hladká petrželka, někdo může dát i libeček. A může se vložit i natvrdo vařené (nebo ztracené) vejce. Tato polévka může mít zvýšenou kyselost, neboť když se mléko očkuje smetanovým zákysem, je syrovátka kyselejší.
         Na Jihlavsku se odjakživa dělala jednoduchá „kyselka“ z brambor a podmáslí. Žádná zelenina! Zahušťovala se moukou, kořenila se pouze solí a kmínem. Do této hotové polévky se vkládala vejce vařená natvrdo.
         Modernější bramboračka vznikla kdysi dávno ve Francii a bývá nazývána Potage Parmentier - podle pana Parmentiera, který se zasloužil významně o popularitu bramborových pokrmů. Základem jsou brambory a pórek, na másle osmažená cibule a kuřecí vývar. Když je zelenina dostatečně uvařená, rozmixuje se na krém. Ten se osolí a opepří. Potom se přidá mléko (případně smetana), rozšlehané žloutky a jemně nasekané bylinky. A může se přidat i nastrouhaný sýr! Vše se nechá ještě chvilku prohřát a je hotovo.
         Velmi podobná je polévka z Auvergne, liší se pouze tím, že se nerozmixuje. A liší se i druhem sýrů, které se používají: Cantal, Beaufort, Gruyere... 
         Nechci být trapně nostalgický, avšak musím přiznat, že někdy je mi líto, kam nás zavedl pokrok. Například když si vzpomenu na restaurace, kavárny a vinárny, do nichž jsem rád chodil a které už nejsou. Například:       
         V seznamu pražských restaurací a vináren z roku 1970 je sedm názvů „jugoslávských“: Jadran, Makarská, Beograd (dříve Kumanovo), Dubrovník, Split, Supetar, Kosovo. A to už neexistovala nuselská vinárna Sarajevo, kterou proslavil výrok hostinského Palivce ve Švejkovi. Byly zde i názvy bulharské a balkánské vůbec: Balkán Grill, Sofia, Bulharská vinárna na Poříčí, Drinopol.
        Dnes je v Praze „jugoslávských“ a balkánských podniků minimum – a když už jsou, většinou nemají se svým proklamovaným názvem mnoho společného. Dokonce ani v bulharském klubu v Americké ulici už to není, co bývalo - nedávno jsem byl zklamán (navštívil jsem ji s jedním Bulharem, mým někdejším spolužákem z FAMU, s nímž jsem tam kdysi chodíval), neboť pečená paprika, kterou jsme si dali k vínu, neměla nic společného s tou lahůdkou, která se dělá v Bulharsku a kterou i v Americké tenkrát výborně dělali. Tahle „moderní“ byla připravena z nakládaných paprik!!! 
         Ale nakonec musím přidat jednu zprávu, která mě potěšila. Týká se vlastně také dnešního tématu.

        Petr Honzejk nedávno napsal v Hospodářských novinách: „Když jedete z Krkonoš vlakem, lehce se ocitnete v nádražní restauraci v Tanvaldu. Čekáte sudetskou klasiku: zahulené přítmí, pár chlápků chlemtá desítku, na jídelním lístku prefabrikované chipsy. Ráj etnografa, jinak peklo. Jenže vstoupíte dovnitř a zíráte. Čisto, na výběr asi deset výborně uvařených jídel, z toho tři bezmasá, vše kolem 80, 90 korun. Příjemná obsluha. A pozor: hospoda je nekuřácká. Je to šok. Příjemný šok. Dobře poobědváte a říkáte si, proč to tady jde a jinde ne. Není to přece nic tak světoborného. Stačí dělat normální hospodu a dělat ji pořádně! A dál: proč je, ksakru, slušná služba za rozumné peníze v Česku stále raritou − a zdaleka nejde jen o hospody? Co je u nás špatně?“