Milí přátelé,
od léta roku 2012, kdy jsem přestal spolupracovat s časopisem Instinkt, se mě lidé často ptají, jestli své sloupky nazvané Zápisník labužníka publikuju někde jinde. Říkají, že je rádi četli, někteří dokonce tvrdí, že si Instinkt kupovali jedině kvůli nim. A dávají najevo, že by chtěli, abych v psaní Zápisníků pokračoval. Nuže dobrá. Rozhodl jsem se nakonec pro tuto formu.

Pokud chcete být mezi prvními, kteří si přečtou nové Zápisníky, přihlašte se na Facebooku, Twitter nebo na G+. Pak budete mít příležitost se informovat velmi rychle o tom, co se na blogu děje. Staré Zápisníky z let 2002-2010 najdete na webové stránce www.labuzdopo.cz.

13. května 2016

Zápisník labužníka 13/5/2016
















Český kameraman a režisér Petr Nýdrle (1954-2014) byl na konci devadesátých let v Hollywoodu už dosti známou osobností, i když režíroval pouze reklamy a písničkové spoty. Zažil jsem s ním několik situací, kdy ho velké hvězdy srdečně zdravily. Šli jsem například do japonské restaurace Matsuhisa a u vedlejšího stolu seděla Jacqueline Bisset. 
        „Hi, Peter! Would you like a fugu?“ zeptala se.
        (Ahoj Petře, dáš si fugu?)
        Jednou jsme seděli v lobby hotelu Sunset Marquis a přisedl si k nám Quentin Tarantino, který se krátce předtím proslavil filmem Pulp Fiction. Četl jsem tehdy v nějakém časopisu, že Tarantino je velkým milovníkem hamburgerů a tak jsem ho požádal, aby mi poradil, kde bych v Los Angeles mohl ochutnat nejlepší hamburger. Okamžitě mi zasvěceně začal vykládat o různých možnostech, jak najít podle jeho názoru nejlepší hamburgery. 
         Jmenoval například jeden stánek, který byl otevřený celou noc. Řekl mi, že tam zastavují neustále limuzíny s největšími hvězdami a mezi štamgasty patří lidi jako Madonna nebo Jack Nicholson. Ten stánek se jmenoval Tommy´s, celým názvem Tommy´s Original World Famous Hamburgers (Tommyho originální světově slavné hamburgery) a sídlil na bulváru Beverly, v místě, kde se tento bulvár křížil s bulvárem South Rampart. Okamžitě ještě týž den jsem tam zajel, bylo už před půlnocí a před pultem stála fronta. To, do čeho jsem se potom zakousl, chutnalo jako pečené piliny.
         Tarantino mi řekl, že chodí také často do fastfoodu Denny´s na Sunsetu. Tam však obyčejný burger neměli, jen Cheese Burger Flatbread, což byl ve skutečnosti sendvič z dvou plátků pšeničné tortilly, naplněný biftekem, rajčaty, listem hlávkového salátu a  strouhaným čedarem. Šel jsem pro jistotu ochutnat i tento zázrak.
         Irv’s Burgers na bulváru Santa Monica nabízel „obyčejný“ burger za tři dolary. Byl to tehdy krámek s několika plastikovými židlemi a stolky na chodníku, kde si mohl člověk tu obloženou housku sníst. Zajímavá byla v tomto směru rovněž restaurace Fatburger v Los Feliz. 
         Zeptal jsem se Tarantina, do které restaurace nejraději chodí. Řekl mi, že restaurace nemá rád. Jí raději ve fastfoodech. Do restaurace jde, jenom když musí u večeře dohodnout něco pracovního, například s nějakým hercem nebo herečkou.
         „Roli v Pulp Fiction jsem nabídl Umě Thurman na večeři v Toi on Sunset. Tahle thajská restaurace mě baví nejvíc ze všech v LA. Ale teď se tam začínají objevovat čumilové, takže tam asi přestanu chodit.“
         Jmenoval také restauraci The Olive na Fairfaxu, kterou před nedávnem zavřeli. 
         „Tam se mi líbilo. A samozřejmě je tu ještě Musso and Frank. Ale tam nemají hamburgery.“
         Jednou k ránu jsem zapadl do Canter´s Deli na Fairfaxu. Mají tam jen kosher židovská jídla, servírkám musí být aspoň šedesát a platí se hotově, žádné karty. V místnosti zvané Kibitz Room si můžete poslechnout hudbu v podání malých kapel. Mají tam skvělé pastrami (sandwich za $13,50), na které chodí i hollywoodské hvězdy. Já tam potkal Leonarda Cohena. Dával si Gefilte Fish, kapra naloženého v aspiku, který dnes stojí $9,50, tenkrát byl ovšem téměř o polovinu levnější.  
         Avšak musím se vrátit k těm hamburgerům. Proč Američanům chutnají pečené piliny a nechutnají české karbanátky? Jednou jsem osobně upekl jistému Američanovi karbanátek a on to po ochutnání s odporem odmítl. Je to prý příliš mastné. To jistě je, ovšem právě ten tuk dává karbanátku fascinující chuť. Navštívil jsem v New Yorku restauraci J.G.Melon, která má u Michelina označení Bib, což je jakýsi schůdek k hvězdě. Podnik byl založen v roce 1972 a najdete ho na Manhattanu ve čtvrti Upper East Side, na rohu Third Avenue a East 74th Street. Dustin Hoffman s Meryl Streep tam natočili jednu scénu do filmu Kramerová versus Kramer. Mezi labužníky v New Yorku se šušká, že nejlepší hamburgery v celé Americe můžete ochutnat právě zde. Asi je to pravda. Ten, který jsem ochutnal já, byl opravdu vynikající. Byl ovšem připraven z toho nejkvalitnějšího masa, jaké se dá v Americe sehnat. Vybral jsem si tu nejobyčejnější verzi, jen hamburger s plátkem sýra, bez kečupu, cibule a majonézy. Stálo to $11,25. (Pro srovnání: Salad Nicoise zde stojí $16,25!). Jak jsem pozoroval, byl jsem jediný, kdo odmítl k hamburgeru kečup a majonézu. 
         Takže: Američané si zvykli na určitou chuť tohoto pokrmu. Jistě to není nic jiného, než zvyk. Ten nejobyčejnější zvyk. A zvyk je bezesporu železná košile. Dokáže divy. Když od dětství jíte něco (ať už v jakékoli kvalitě), zvyknete si na to a nechcte nic jiného. Pamatuju se na jednoho emigranta, který se po letech strávených v Americe mohl konečně po převratu vrátit do Prahy. A jeho první cesta vedla do příšerné jídelny na Václaváku, kde v mastném a nevětraném suterénu podávali v misce ten nejobyčejnější guláš s rohlíkem. 
          „O tomhle se mi v Americe každou noc zdálo!“ vykřikoval ten muž a s rozkoší si rohlík namáčel do té podivné gulášové omáčky. „To ti v Americe nikdo neudělá!“
          Podobný případ jsem zažil s jiným emigrantem, který první den návratu do Prahy běžel do automatu Koruna a mlaskal rozkoší nad ruským vejcem v papírovém kelímku. Miloval totiž právě tu zažloutlou majonézu, kterou v Koruně ruské vejce polévali. 
          Nebo drštková polévka. Jeden můj kamarád, který se v emigraci velice dobře živil a vydělával hodně peněz, se mi přiznal, že uvažuje o návratu, protože se mu stýská po drštkové polévce. Chodil na ni sice k jednomu polskému řezníkovi, ale nebylo to ono. Tu z jídelny na rohu Myslíkovy a Spálené (naproti soudu) pořád cítil na jazyku a toužil po ní tak, jako po ničem jiném. Vzal jsem ho do dobré italské trattorie, kde měli skvělé trippa alla parmigiana, drštky na parmezánu, ale ani tato lahůdka v jeho paměti nevymazala obyčejnou českou drštkovku, která se i za bolševika prodávala v téměř každém řeznictví a uzenářství. A byla tehdy bez výjimky poctivá, opravdu z drštěk, tedy hovězích nebo telecích předžaludků (bachor, čepec, kniha), ne ze žaludků nebo dokonce vepřových žaludků, jak se to stává dnes i v restauracích, které se tváří jako luxusní. Jednou nedávno jsem dokonce zažil drštkovku, která byla vyrobena z rozmixované gulášovky v pytlíku a - podržte se -  nakrájených krůtích kůží!