Milí přátelé,
od léta roku 2012, kdy jsem přestal spolupracovat s časopisem Instinkt, se mě lidé často ptají, jestli své sloupky nazvané Zápisník labužníka publikuju někde jinde. Říkají, že je rádi četli, někteří dokonce tvrdí, že si Instinkt kupovali jedině kvůli nim. A dávají najevo, že by chtěli, abych v psaní Zápisníků pokračoval. Nuže dobrá. Rozhodl jsem se nakonec pro tuto formu.

Pokud chcete být mezi prvními, kteří si přečtou nové Zápisníky, přihlašte se na Facebooku, Twitter nebo na G+. Pak budete mít příležitost se informovat velmi rychle o tom, co se na blogu děje. Staré Zápisníky z let 2002-2010 najdete na webové stránce www.labuzdopo.cz.

20. června 2014



Často dostávám dotazy, jak to vypadá se studiem aristologie na univerzitě v Liberci, o němž jsem psal v Zápisníku z 30. září 2013. Tak tedy: v Liberci to bohužel nakonec nevyšlo, univerzita nezískala akreditaci na tento studijní obor. Škoda. Leč ozvaly se dvě jiné univerzity a tam se aristologie studovat bude! Od října tohoto roku budu aristologii přednášet na Metropolitní univerzitě v Praze (sice pod názvem Gastronomická žurnalistika, ale to nevadí) – a také na nově vzniklé univerzitě Humanitas ve Vsetíně. Více o této škole se můžete dozvědět na www.huni.cz. Ve Vsetíně to bude čistá aristologie na katedře Pedagogika volnočasových aktivit. Půjde zpočátku o bakalářské studium (pravděpodobně tříleté) pro „dálkové“ studenty, kteří budou do Vsetína dojíždět jen na několik dní v měsíci. A půjde samozřejmě o studium placené, neboť jde o školu soukromou. Na bakalářské studium bude v budoucnu navazovat magisterské studium.
           Zavádím tedy tento obor v Česku a stávám se tak vlastně prvním českým aristologem. A měl bych tedy aspoň stručně vysvětlit, oč v té aristologii jde.
          Termín aristolog vychází z řeckého άριστον (Ariston): první polovina tohoto slova znamená „snídani“ nebo „oběd“, tedy obecně stravu. Přípona „-log“ potom znamená zařazení do skupiny vědců, kteří se zabývají konkrétní systematickou disciplínou. Poprvé byl tento pojem uveden v Oxfordském slovníku v roce 1835. Aristologie je tedy, zjednodušeně řečeno, věda o vaření a stolování. To však zahrnuje nejen přípravu a prezentaci pokrmů (a způsob, jakým jsou jednotlivé ingredience kombinovány a integrovány do výsledného jídla), nýbrž také vědomosti o kulturním zázemí stravování v určité době. Edward Abbot, autor první australské kuchařské knihy (1864), sám sebe nazýval „aristologistou“. Americký spisovatel Rex Stout nazýval svého hrdinu, korpulentního detektiva a labužníka jménem Nero Wolfe aristologem, avšak nepovažoval aristologii za vědu, nýbrž za umění.
         A právě v této mnohovýznamnosti tkví síla aristologie: zdánlivý rozpor mezi vědou a uměním činí z tohoto oboru ojedinělou příležitost uchopit cosi, co je považováno za neuchopitelné.
          Zjednodušeně řečeno: aristologie je věda o přípravě a konzumaci jídla. Některé prameny se drží názoru, že tato činnost je spíše uměním než vědou, avšak běžnější použití je skutečně ve vědním prostředí, kdežto jako o umění hovoří o aristologii především samotní umělci, například spisovatelé. 
           Aristologie je tedy věda, která zkoumá gastronomii z hlediska estetického, historického  a kulturologického. Základem tohoto studia je analýza vývoje tohoto fenomenu jakožto nejen „vědy o žaludku“, nejen jako řemesla kuchařského a podnikání ve stravovacích službách, ale také jakožto nauky o vztahu kultury a potravy. Jde tedy o teorii gastronomie a všech činností s ní spojených, včetně konzumace a restauračního provozu jako součásti sektoru služeb.                   
           Aristologové nepopírají názor, že kuchařská dovednost se dá považovat za užité umění. Jestliže jídlo není jen pouhou pohonnou hmotou, pak musí být připraveno kultivovaně a ušlechtile. Mnozí velikáni v průběhu dějin označovali jídlo produktem ducha a jako ideál viděli okamžik, kdy je i duch jídlem nasycen. Jde tedy o kultivaci všech složek, jež jsou s přípravou i konzumací jídla spojeny: všímáme si vzhledu, vůně a chuti pokrmu, ideového podtextu pokrmu jako celku, způsobu prezentace včetně kulturnosti prostředí, v němž je jídlo podáváno. A zároveň se zajímáme o původ receptu, jeho nápaditost a kulturní souvislosti jeho vzniku.
          Oč vlastně jde aristologii? Především o demonstraci spojení gastronomie a kultury. Jinými slovy o hledání kontextů, jež přesahují z praktické gastronomie k vyššímu smyslu kulturnímu. Specifikace těchto kontextů by měla být základním snažením aristologů.
         Prakticky jde o to, že aristolog se nezabývá praktickou gastronomií, není profesionálním kuchařem ani majitelem restaurace, avšak o gastronomii píše a přednáší. Může být také hodnotitelem, tedy gastro-kritikem. Nejznámějším aristologem byl a dodnes je Jean Anthelme Brillat-Savarin (1755-1826). 
         Hlavním důvodem pro výchovu aristologů u nás je současný stav gastronomické žurnalistiky. Gastronomie bývá v mnoha případech (téměř vždy na půdě běžných médií) popisována bohužel hodně manýristicky. Ta manýra vychází jistě především z neznalosti tématu, z povrchního vnímání gastronomie jako „spotřebního aktu“. Má však ještě i další důvod: jako každá manýra chce být líbivá. A mluvit či psát o jídle a pití, to je téma, kde se líbivosti vyhne jen ten, kdo vidí dovnitř. Nestačí tedy být štukatérem, autorem povrchních reliéfů, nýbrž dívat se mikroskopem dovnitř, až chirurgicky to téma pitvat a nalézat v něm podstatu. 
         Potřeba vzdělaných aristologů se rok od roku zvyšuje. Gastronomie se stala módním tématem v médiích. Jak neustále někde slyším, běžná praxe je takováto: nový člen redakce dostane na starost rubriku gastronomickou. Protože vaření přece rozumí každý a nedá se na tom nic pokazit! Gastronomii v tomto směru konkuruje snad jen fotbal.