Milí přátelé,
od léta roku 2012, kdy jsem přestal spolupracovat s časopisem Instinkt, se mě lidé často ptají, jestli své sloupky nazvané Zápisník labužníka publikuju někde jinde. Říkají, že je rádi četli, někteří dokonce tvrdí, že si Instinkt kupovali jedině kvůli nim. A dávají najevo, že by chtěli, abych v psaní Zápisníků pokračoval. Nuže dobrá. Rozhodl jsem se nakonec pro tuto formu.

Pokud chcete být mezi prvními, kteří si přečtou nové Zápisníky, přihlašte se na Facebooku, Twitter nebo na G+. Pak budete mít příležitost se informovat velmi rychle o tom, co se na blogu děje. Staré Zápisníky z let 2002-2010 najdete na webové stránce www.labuzdopo.cz.

3. dubna 2015



Angličan Paul Freedman, profesor historie na univerzitě v Yale, napsal před časem, že „duše každé společnosti se probouzí s vůní jejího jídla“ a podpořil svou tezi i některými závažnými důkazy: připomněl okamžiky v dějinách, jež výrazně zasáhly do složení a vývoje společnosti, jakož i politiky. Popsal například, že v roce 1954 hrozilo spojení Sovětského svazu s Čínou, což mohlo znamenat pro celý svět obrovskou hrozbu. Proč k tomu nakonec nedošlo? Důvodem mohla být večeře v Pekingu, kde Nikitovi Chruščovovi a jeho sovětskému doprovodu naservírovali čínští hostitelé svou oblíbenou lahůdku, pokrm zvaný longhu don. A to není nic jiného, než směs masa hadů a koček. Chruščov se po této zkušenosti rozhodl s Čínou nespolupracovat. Pochopil, že mezi oběma národy může dojít k velkým rozporům a nedorozuměním, jež mohou mít tragické následky. Freedman vysvětluje, že není rozumné pokládat gastronomii a kulturu jídla za něco nepodstatného, co pouze dokresluje život. Jeho úvahy jdou ještě dál: modernizace společnosti je někdy na škodu její kvality, což se projevuje nejjasněji právě v nesporném poklesu kvality jídla, jež jíme dnes – oproti pokrmům, jež jedli lidé kdysi, ač v jiných směrech primitivnější.
       V této souvislosti si musíme uvědomit, že téměř každé náboženství si vytvořilo určité zákazy, jimiž chtělo manipulovat svými věřícími. A většina těchto zákazů se týkala jídla. A nebyl to jen judaistický kašrut nebo islámský hárám (mimochodem islámské zákazy jsou podivuhodně podobné těm židovským), byly to i zákazy křesťanské, například přikazování půstů nebo určování, kdy je vhodné jíst a kdy ne. Jistěže některé z těchto zákazů měly i praktický význam, například hygienický (zákaz vepřového masa, které se ve vedrech kazilo a mohlo přinášet nemoci), avšak někdy byly tyto zákazy paradoxně nelogické (zákaz jíst hovězí maso hinduisty) a svědčily spíše o snaze manipulovat s lidmi samoúčelně, za každou cenu. Freedman se domnívá, že některé lahůdky byly ve středověku církvemi zakazovány především proto, že byly lahodné. A někdy se dokonce může přísná forma omezování stát jakýmsi novým moderním náboženstvím – viz vegetariánství.
        Budeme-li posuzovat kulinární zvyklosti různých národů s nadhledem, musíme uznat, že jakási kulturní úroveň s tím nemá nic společného. Pro Číňany je prostě samozřejmostí jíst kočky a psy, avšak některých jídel evropských se štítí. Nutno dodat, že v Číně už někdy v pátém století před naším letopočtem byl obecně publikován názor, že živit tělo tím nejvhodnějším způsobem je stejně důležité, jako hledání intelektuální a spirituální dokonalosti. Přitom jeden z nejmoudřejších Číňanů, filozof Konfucius, jedl velmi málo a tvrdil, že účelem jídla je pouze zahnat hlad – a nikoli oddávat se požitkům. Čína byla jednou z prvních zemí, kde (už ve 12. století) bylo možno koupit hotové jídlo na veřejných místech kýmkoli – nebyly to ještě restaurace, spíše stánky na tržištích, ale kvalita tohoto jídla byla vysoká, nakupoval ho tam i císařský dvůr. Z toho plyne, že ať je národ na sebevyšší kulturní a intelektuální úrovni, nemusí to znamenat, že by opovrhoval tělesnými požitky.
        Chuťové buňky nejsou samy o sobě měřítkem. Pro někoho je lahůdkou smažený moučný červ, pro jiného biskup z husy, pro některé labužníky jsou ústřice tím nejlahodnějším a pro jiné jsou odporné. Tradiční pastevci v Kazachstánu zbožňují kumys, nápoj vyrobený ze zkvašeného kobylího mléka. Civilizovanému Evropanovi však musí nutně tento nápoj připomínat cosi páchnoucího a shnilého a nemůže mu chutnat. Jde zřejmě jen o zvyk a okolnosti výchovy. Chuťové buňky člověka jsou bezesporu ovlivňovány zkušeností. Není sporu o tom, že něco, co nám zprvu nechutnalo, může nám po opakovaném pokusu zachutnat. Pro Evropana je nepochopitelné, kolik nejrůznějších směsí koření lze koupit na tržištích Středního východu. Tyto směsi jsou namíchány i z deseti dvaceti druhů koření a nikdo kromě muslimů asi nedokáže jednotlivé chutě rozlišit.
        Freedman upozorňuje také na zajímavé paradoxy: na jedné straně se všude hovoří o moderní stravě jako o nezdravé, svět hořekuje nad tím, že jíme čím dál hůř a škodíme sami sobě, avšak statistiky na druhé straně nezvratně dokazují, že v civilizovaných zemích (jež právě by měly být těmi nezdravě konzumujícími) klesá postupně počet úmrtí na choroby kardiovaskulární, žaludeční a podobné. Změnil se názor na konzumaci tuků a bílkovin, za daleko nebezpečnější jsou nyní považovány sacharidy. Pro současníka je nepochopitelné, že většina středověkých pokrmů (včetně těch masových) měla sladkou příchuť. A dál: dodnes není přesně dokázáno, zda vegetariánství může či nemůže ublížit lidskému zdraví. A mezi paradoxy můžeme zařadit i nedávno vyslovený názor, že český houskový knedlík je vlastně docela zdravá potravina.

        Nakonec ještě připomínám, že z českých talířů zmizelo mnoho jídel, jež byla kdysi na tomto území běžná. A dnes by zřejmě mnozí labužníci váhali, jestli je mají ochutnat. Například pečení ježci, veverky, všeliké zpěvné ptactvo (drozdi, strnadi, skřivani, lejsci), ale i vrány nebo pávi. O bobřím ocasu, pochoutce českých středověkých hostin, jsem už psal. V dětství jsem ještě ochutnal tuřín, podobný řepě, což byla před příchodem brambor naprosto běžná potravina a těsně po válce ji leckde ještě pěstovali, potom už se dávala jen dobytku. Ochutnali jste někdy pučálku? To je naklíčený hrách, opečený na sádle. Před sto lety to byla běžná lahůdka. Ostatně nechoďme daleko: když dnes hovořím nadšeně o pochoutkách z koňského masa, dívají se na mne lidé pohoršeně. V Jakubské ulici byla ještě v šedesátých letech vynikající hospůdka, kde pekli koňské karbanátky. Nikdy jsem lepší nejedl.