Milí přátelé,
od léta roku 2012, kdy jsem přestal spolupracovat s časopisem Instinkt, se mě lidé často ptají, jestli své sloupky nazvané Zápisník labužníka publikuju někde jinde. Říkají, že je rádi četli, někteří dokonce tvrdí, že si Instinkt kupovali jedině kvůli nim. A dávají najevo, že by chtěli, abych v psaní Zápisníků pokračoval. Nuže dobrá. Rozhodl jsem se nakonec pro tuto formu.

Pokud chcete být mezi prvními, kteří si přečtou nové Zápisníky, přihlašte se na Facebooku, Twitter nebo na G+. Pak budete mít příležitost se informovat velmi rychle o tom, co se na blogu děje. Staré Zápisníky z let 2002-2010 najdete na webové stránce www.labuzdopo.cz.

27. listopadu 2015



Do třetí třídy se mnou chodil jistý Růžička, seděli jsme dokonce v jedné lavici. Jeho rodiče dělali na statku. On sám o sobě hrdě říkal, že je cikán. Ano, já ještě pamatuju doby, kdy se Romům říkalo cikáni, kdy to dokonce hrdě říkali sami o sobě. A ten Růžička mi jednou vyprávěl, že o Vánocích nebudou jíst smaženého kapra jako my, nýbrž pišot. Myslel jsem, že mluví o piškotu, jen to popletl. Moc mě to zajímalo a přemluvil jsem ho, aby mi kousek přinesl a dal ochutnat. Mé přání vyslyšel. Přinesl něco jako plněný rohlík. Těsto bylo zřejmě bramborové, do plátku těsta jako do závitku byla zabalena směs sušených švestek, tvarohu a vajec. Nebylo to ani sladké, ani slané. Chutnalo mi to. Záviděl jsem Růžičkovi, jak dobrodružný život žije. Vnutil jsem se jednou k Růžičkům na návštěvu. Chodil jsem tam potom občas. A viděl jsem paní Růžičkovou, jak dělala halušky. Míchala těsto ze strouhaných syrových brambor a mouky v plechovém lavoru, potom z něho dělala malinké kuličky a házela je do vařící vody, uvařené halušky nakonec smíchala se zelím a tvarohem. Vedle na pánvi opekla kostičky uzeného bůčku a přimíchala je do halušek. Pamatuju si, že těm haluškám říkala cikimeny. A dělala taky bramboráky a říkala jim čurdy. U Růžičků jsem dokonce ochutnal i guláš z koňského masa, brambor a krupek. Paní Růžičková mu říkala Šimlguláš.
          Dokonce si ještě pamatuju, jak u nás na Ostravsku tábořili cikáni se svými bryčkami (byly to lehké dřevěné vozy na čtyřech kolech, potažené stanovým plátnem) na loukách u lesa, nejčastěji u potoka nebo u řeky. A na ohníčku si něco vařili. V plechovém kotlíku. Možná to bylo Cikánské maso, jehož recept jsem našel v jedné staré kuchařce z roku 1924: na kilo hovězího masa (nejčastěji z kýty) potřebovali čtyři rajčata, dvě velké cibule, kus sádla a sklenici smetany. A samozřejmě sůl a mletou papriku. Dělá se to pochopitelně v kotlíku nad ohněm. Nejdřív se nakrájí do kotlíku rajčata, nahrubo cibule, přidá se sádlo a všechno se to posype paprikou. Pořád se to musí míchat. Cituju z té staré knížky: „Maso dobře naklepej, nakrájej na velké kostky a osol. Přidej do kotlíku, chvíli opékej, potom zalij vodou a nechej vařit. Když maso změkne a tekutina skoro zmizí, smíchej smetanu s troškou mouky, zalij maso a usilovně míchej, dokud se smetanová zavářka úplně nerozpustí. Přikusuj chléb.“ 
          První zmínka o cikánech v Evropě je přibližně z roku 1100, našla se v klášteře na hoře Athos v Řecku. Na Slovensku se prý poprvé objevili na sklonku 14. století. V německých krajích mohli být tehdy beztrestně zabíjeni. Nedávno jsem se dočetl, že už v roce 1770 spočítali v Uhrách cikány a bylo jich něco kolem 68.000! Takže nic nového.
          Mimochodem: všiml jsem si, že ve většině česky psaných receptů na pokrmy „po cikánsku“ nikdy nechybí rajčata. Češi asi mají dojem, že cikáni rajčata pěstovali. Ale to si je asi pletou s Bulhary.
          Slyšel jsem, že velkým odborníkem na cikánská jídla je muzikant a spisovatel Vlasta Třešňák. Velmi rád bych slyšel jeho názor.
          Na  vojně jsem byl s Aladárem, pocházel odněkud ze středního Slovenska. Jednou mi vyprávěl, že jeho nejoblíbenějším jídlem jsou bramborová jelita. Říkal jim Góje. To se prý do vepřových střev, řádně vymytých, namačkají okořeněné strouhané brambory. A nechá se to uvařit ve vodě. A potom se to ještě upeče v troubě na sádle. A jí se to s kyselým zelím.
          A řekl mi taky ten Aladár, že jedl pečeného ježka. To se ježek vyvrhne a zabalí se do placky z mokrého jílu. Takhle zabalený se vloží do žhavého popela. Potom se z jílu stane cihla, ta se rozbije a čisté ježčí maso se sní. Podobně prý se dělají i pstruzi. Jen se do nich vloží větvička jalovce a zabalí se do kopřiv. Není vůbec třeba sůl ani pepř. Aladár mlaskal rozkoší, když mi o tom vyprávěl. Podobným pochoutkám říkal „maškrta“.
           Navštívil jsem v Českém Krumlově restauraci, která se tváří jako cikánská. Dokonce se tak jmenuje: Cikánská jizba. Psal jsem už o ní v Zápisníku 20.12.2013. Ale kromě halušek (se zelím a nivou) tam nic moc cikánského nebylo. Jen muzika. Číšník mi tvrdil, že pověsti o pečených ježcích a veverkách jsou vymyšlené, nikdy prý nic takového Romové nejedli. Tak nevím. Cikáni to jedli, ale Romové ne?
          Dal jsem si Cikánský guláš, ten mě zajímal. Že by byl z koňského masa? Ale kdepak. Byl to docela obyčejný český guláš z hovězího (dokonce ani ne z kližky) a houskový knedlík nikdy housku neviděl, byl evidentně vyroben někde jinde, ne ve zdejší kuchyni.
          Když už je řeč o Českém Krumlově, musím se krátce zmínit o dvou hospůdkách, kterým sedí označení „staročeské“. Tam se opravdu vaří autenticky. Jedna je vskutku „historická“, jmenuje se U dwau Maryí a můžete tam ochutnat dobroty, které vařili naši předkové: zelný jahelník s uzeným masem, houbového kubu, pohankovou kaši s medem a rozinkami, celerovou placku s čočkou, zelňáky, točenici... Doporučuju například kapra na šalvěji, toho jsem zatím jinde neviděl.
          Druhá hospůdka se jmenuje Na louži a mají tam houskové knedlíky opravdu domácí, s viditelnými kostičkami housky. Doporučuju borůvkový žahour s kynutým knedlíkem. Naposled jsem tam jedl skvělý smažený květák. Mají tam dokonce i jídlo nazvané Krumlovský ježek, je zařazeno mezi teplé předkrmy a podává se s hořčicí, ale zřejmě to nebude ten starý cikánský recept. Příště ho musím ochutnat.