Milí přátelé,
od léta roku 2012, kdy jsem přestal spolupracovat s časopisem Instinkt, se mě lidé často ptají, jestli své sloupky nazvané Zápisník labužníka publikuju někde jinde. Říkají, že je rádi četli, někteří dokonce tvrdí, že si Instinkt kupovali jedině kvůli nim. A dávají najevo, že by chtěli, abych v psaní Zápisníků pokračoval. Nuže dobrá. Rozhodl jsem se nakonec pro tuto formu.

Pokud chcete být mezi prvními, kteří si přečtou nové Zápisníky, přihlašte se na Facebooku, Twitter nebo na G+. Pak budete mít příležitost se informovat velmi rychle o tom, co se na blogu děje. Staré Zápisníky z let 2002-2010 najdete na webové stránce www.labuzdopo.cz.

24. června 2016

Zápisník labužníka 24/6/2016




Známý mykolog ing. Ivan Jablonský CsC se věnuje pěstování neobvyklých hub, zejména léčivých. Je to alchymie plná nepochopitelných tajemství, avšak výsledky jsou bezesporu evidentní. Nedávno jsem psal o Ganodermě (Leskloporka lesklá), teď mi pan Jablonský daroval několik nádherných kousků Korálovce ježatého (Hericium erinaceus), což je jedna z účinných hub s kulinářským využitím a patří mezi lahůdky Orientu. Korálovec lze v přírodě nalézt v Severní Americe a Asii (dnes hlavně v Číně - zde se navíc i pěstuje ve velkém), v Evropě jen zřídka. U nás se vyskytuje velmi vzácně. Není dokonce uváděna ani v běžných českých houbařských atlasech. Angličané tuto krásnou houbu nazývají Lion's mane mushroom (Lví hříva), Bearded tooth mushroom (Vousatý zub), Satyr's beard (Satyrovy vousy), Bearded hedgehog mushroom (Vousatý ježek), Pom pom mushroom (Střapatá houba) nebo Bearded tooth fungus (Vousatá zubatá houba). Číňané mají svůj specifický název: Hóu tóu gū (Opičí hlava) nebo Shishigashida a Vietnamci Nấm đầu khỉ, což je hodně podobné. Japonci nazývají korálovce Yamabushitake (Houba horského kněze). Korejci mu říkají Norugongdengi-beoseot (něco jako Jelení ocas).

Korálovce prý byly poprvé sbírány v Severní Americe už ve 14. století, nejčastěji na stromech s tvrdým dřevem.

Mezi silné stránky této léčivé houby patří především blahodárné působení na záněty v oblasti zažívacího ústrojí a trávení. Poradí si nejen se žaludečními potížemi a vředy dvanácterníku, pozitivně stimuluje také nervovou soustavu, koncentruje pozornost a zlepšuje paměť.

Když jsem přemýšlel, jak houbu kuchyňsky upravit, informoval jsem se samozřejmě v encyklopediích. Dočetl jsem se, že chuť houby trošku připomíná krabí nebo račí maso. Nejlépe se k němu prý hodí česnek, bílé víno a hladká petrželka. Zkusil jsem to, nebylo to špatné. Ale experimentoval jsem dál. Houba prý dokáže nahradit maso nebo tofu. Ale mne zajímalo něco jiného. Jak korálovce upravit, s čím ho kombinovat? Objevil jsem například zajímavý recept jednoho anglického kuchaře, který doporučuje nejprve na másle opéct z obou stran plátky jablek a potom na ně položit velké plátky korálovce, nakrájené i s vousy. Až teprve po opečení z obou stran se má pokrm osolit, opepřit a – ochutit šafránem! Zkusil jsem to a nebylo to špatné. Potom jsem však chtěl zjistit, jak reaguje korálovec na jiná koření. Vyzkoušel jsem postupně několik druhů včetně majoránky, všechna se s chutí korálovce výborně snášela. Nejlépe však asi směs provensálského koření, tedy ta správná směs, čili Herbes de Provence, provensálské bylinky. Jsou to sušené bylinky, které v Provenci rostou volně v přírodě v křoviskách zvaných garrigue. Koupíte je všude na světě, ale málokde jsou to ty pravé, opravdu z Provence. Od listopadu 2003 však existuje Label Rouge, červená nálepka fungující jako ochranná známka. Toto označení je legálním potvrzením, že bylinky skutečně pocházejí z Provence. Jde-li o směs, pak by měla obsahovat rozmarýn, oregano a saturejku (každého 26%), 19% tymiánu a 3% bazalky. Mezi provensálské koření ovšem lze zařadit i šalvěj, třezalku, mateřídoušku, jalovec, yzop, fenykl nebo bobkový list. Já však používám zásadně jen Label Rouge.

Zdá se tedy, že korálovec vzácně radostně vstřebává chuť koření, to u jiných hub nebývá běžné. Zkoušel jsem však i jiné kombinace. Velice zajímavě chutnal korálovec obalený ve vaječném žloutku, osolený a kořeněný pouze oreganem. Opatrně jsem ho opekl na olivovém oleji a na závěr jsem ho nepatrně podlil smetanou. Rozhodně musím konstatovat, že opečený na dobrém másle (nejlépe přepuštěném) je chutnější než na oleji.

O léčivých houbách se v poslední době hovoří stále častěji. Znám spoustu lidí, kteří věří na vynikající vlastnosti hlívy ústřičné (Pleurotus ostreatus) a jedí ji skoro každý den. Jeden muž mi dokonce tvrdil, že si hlívou ústřičnou vyléčil rakovinu. Blahodárné účinky způsobují cenné látky, které hlíva ústřičná obsahuje. Dokážou zabraňovat různým infekcím v jejich rozvoji a mají regenerační schopnosti. Hlíva ústřičná se tak nejvíce zasazuje o posílení imunity a celkové kondice, mimo to však chrání před nejrozšířenějšími civilizačními chorobami, protože příznivě ovlivňuje stav cévního systému a hladinu cholesterolu v krvi. Tato zázračná houba je tedy velmi doporučovaná pro zařazení do jídelníčku. Pan Jablonský tvrdí, že nejúčinnější ze všech léčivých hub je Reishi (Ganoderma lucidum), už zmíněná Leskloporka lesklá, zvaná „houba nesmrtelnosti“. Obsahuje pestré množství účinných látek a ve světě je známá především jako doplňující prostředek v průběhu léčby rakoviny. Mírní následky chemoterapie a pomáhá organismu nabrat síly po velkém fyzickém i psychickém vyčerpání. Reishi působí pozitivně také při snižování krevního tlaku a hladiny cholesterolu v krvi a je známá i svými protizánětlivými účinky. Jak jsem psal před časem, je nyní tato houba na trhu v kombinaci s brazilskou kávou. Můžete si tedy dát ráno kávu a přitom se léčit.

Ale pozor – i ta nejobyčejnější houba, jako je například Hnojník obecný (Coprinus comatus), kterého mívám na louce před domem spousty, je léčivá! Hnojník (musí být ovšem naprosto mladý, ještě bez černého okraje kloboučku) se dá sušit a potom při pravidelném užívání pomáhá při snižování hladiny cukru v krvi! Obsahuje důležité bílkoviny, dvacet druhů aminokyselin a široké spektrum minerálních látek a vitaminů. Používá se také pro úpravu výše cholesterolu v krvi a má příznivé účinky na krevní tlak.