Žhavou novinkou tohoto týdne je zpráva o kontrolách masných a mléčných výrobků, která byla zveřejněna několika médii. Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) podle této zprávy stále nachází v maloobchodní síti falšované masné a mléčné výrobky. Výrobci totiž dávají do masných výrobků méně masa, do mléčných méně mléčného tuku. Uvedl to v tiskové zprávě mluvčí inspekce Pavel Kopřiva. Právě na tyto výrobky inspekce zaměřila své kontroly, ve kterých bude pokračovat, dokud se situace nezlepší.
Maso a mléčný tuk jsou samozřejmě nejdražší složkou výrobků. Výrobci tedy snižují obsah masa ve prospěch jiného (levnějšího) druhu masa, případně ve prospěch nemasitých složek, zejména separátu, což bývají často jen jemně rozemleté drůbeží kosti. Hlavním důvodem těchto manipulací je ovšem vždy snaha nahradit dražší složku složkou levnější, čímž výrobce získává konkurenční výhodu na trhu. Podobný princip funguje i u mléčných výrobků. A zdaleka nejde jen o výrobky českého původu.
Inspekce v minulých týdnech například zjistila, že v Lidlu se prodávaly klobásy Pikok Chorizo Classic od francouzského výrobce: 100 gramů výrobku mělo být připraveno ze 120 gramů masa. Toho však bylo o tři procenta méně. Lidl podle své mluvčí Zuzany Holé neodpovídající kvalitu intenzivně prověřuje u dodavatele, výrobek byl okamžitě po uložení opatření stažen z prodeje. Inspekce s prodejcem zahájí řízení o uložení sankce.
Kvalitativní nedostaky zjistili kontroloři v Lidlu i u sýru Milbona Cottage Cheese z Německa. Měl obsahovat 20% tuku, ale bylo ho jen 18%. Podle mluvčí Lidlu nešlo však v tomto případě o aktuální zjištění.
Z letos zveřejněných zpráv SZPI vyplývá, že zmíněný problém se týká především velkých obchodních řetězců. Obchodníci, kteří falšované potraviny prodávají, se dopouštějí prohřešku klamání spotřebitele, za který jim ve správním řízení hrozí pokuta až několik milionů korun. Masné výrobky se falšovaly i v minulosti, avšak letošní kontroly ukázaly, že jde o závažnější problém než dříve. Jde totiž tentokrát převážně o potraviny dovážené ze zahraničí, převážně z Polska či Německa, výjimečně z Maďarska a Francie.
Dlouhodobě se mluví o tom, že si řetězce diktují ceny a výrobci na to reagují snížením kvality. Prodejce však potom stejně prodává zboží za vysoké ceny, mívá totiž přemrštěnou marži. To vše se děje s jedinou výjimkou – a to jsou slevy (někdy až poloviční), kdy teprve nejlépe vidíme, jakou má zboží skutečnou cenu.