Milí přátelé,
od léta roku 2012, kdy jsem přestal spolupracovat s časopisem Instinkt, se mě lidé často ptají, jestli své sloupky nazvané Zápisník labužníka publikuju někde jinde. Říkají, že je rádi četli, někteří dokonce tvrdí, že si Instinkt kupovali jedině kvůli nim. A dávají najevo, že by chtěli, abych v psaní Zápisníků pokračoval. Nuže dobrá. Rozhodl jsem se nakonec pro tuto formu.

Pokud chcete být mezi prvními, kteří si přečtou nové Zápisníky, přihlašte se na Facebooku, Twitter nebo na G+. Pak budete mít příležitost se informovat velmi rychle o tom, co se na blogu děje. Staré Zápisníky z let 2002-2010 najdete na webové stránce www.labuzdopo.cz.

18. května 2017

Dernier Cri



Žhavou novinkou tohoto týdne je zpráva, že německý obchodní řetězec levných potravin Aldi otevřel v Kolíně nad Rýnem svou první restauraci Aldi Bistro, v níž bude nabízeno každý den levné tříchodové menu. Mělo by stát 7,99 eura, tedy zhruba 215 Kč, což je pro Němce skutečně velice nízká cena. Každý den mají hosté v Aldi Bistro na výběr jedno jídlo s masem, jedno s rybou nebo jedno pro vegetariány, součástí je vždy i polévka a dezert. Například v pondělí 15. května si mohli vybrat hosté buďto tuňáka s brokolicí nebo maďarský guláš s těstovinou, případně řecký salát se sýrem feta. K tomu byla papriková polévka a čokoládové mousse.

Všechny pokrmy jsou pochopitelně připraveny výhradně z potravin, které lze nakoupit v obchodech Aldi. Hosté pak při odchodu z bistra dostanou bloček s recepty podávaných jídel. Ty jsou i na webu. Stejně jako Lidl v Česku a na Slovensku využívá i Aldi k propagaci známé kuchaře - celkem 120 jídel sestavil populární německý televizní kuchař Robert Marx.



Aldi zatím nechce prozradit, co s těmito bistry plánuje dál. V Kolíně má fungovat zatím jen to první a sice na zkušební dobu tří měsíců. Potom prý řetězec restauraci jednoduše přestěhuje na jiné místo v Německu – což nebude nesadné, protože je sestavena z kontejnerů užívaných v lodní dopravě. Kam ji přemístí, zatím Aldi neprozradil, ani jestli plánuje otevřít další bistra. Je však zřejmé, že jestliže bude mít bistro úspěch, počítá se s jeho rozšířením po celém Německu. O tom, že si na sebe kolínské bistro vydělá, Aldi nepochybuje. V první řadě mu ale nyní jde o to, přilákat k sobě pozornost mladších nakupujících, kteří dávají přednost konkurenčním řetězcům, jako jsou v Německu Edeka nebo Rewe. I proto první bistro vzniklo v kolínské čtvrti Mediapark, kde pracuje hodně mladých lidí a je tu i vysoká škola. Řetězcům Aldi totiž postupně klesá podíl na trhu řetězců s potravinami v Německu. V roce 2015 to podle analytické společnosti Nielsen bylo 38,1%, zatímco v letech předchozích 38,5% a 38,7%. I v důsledku toho stagnovaly v minulém roce tržby Aldi Süd na 15,7 miliardy eur (zhruba 424 miliard korun).