Milí přátelé,
od léta roku 2012, kdy jsem přestal spolupracovat s časopisem Instinkt, se mě lidé často ptají, jestli své sloupky nazvané Zápisník labužníka publikuju někde jinde. Říkají, že je rádi četli, někteří dokonce tvrdí, že si Instinkt kupovali jedině kvůli nim. A dávají najevo, že by chtěli, abych v psaní Zápisníků pokračoval. Nuže dobrá. Rozhodl jsem se nakonec pro tuto formu.

Pokud chcete být mezi prvními, kteří si přečtou nové Zápisníky, přihlašte se na Facebooku, Twitter nebo na G+. Pak budete mít příležitost se informovat velmi rychle o tom, co se na blogu děje. Staré Zápisníky z let 2002-2010 najdete na webové stránce www.labuzdopo.cz.

15. června 2017

Dermier Cri



Žhavou novinkou tohoto týdne je zpráva o růstu hřibovitých hub na území České republiky. Po deštích, které postihly republiku v uplynulých týdnech, se začaly konečně objevovat už také letní hřiby, zejména křemenáče a kováři. Zprávy o výskytu těchto vynikajících hub přicházejí především z kraje Plzeňského a Středočeského. U Vsetína (přehrada Bystřička) už se prý objevily i první dubáky. Objevují se prý už i holubinky, kozáci a lišky. Zahlédl jsem také fotografii krásné jedlé čirůvky fialové (Lepista nuda), jen nevím, jestli je aktuální. Krásné aktuální fotografie hub má jako vždycky na své webové stránce pan Kudláček (Kudlův fotoatlas hub), tentokrát mě okouzlily zejména malé křemenáče, včetně křemenáče smrkového a březového. Avšak jak se zdá, rostou už i houby méně časté, například hřib borový. Zaujala mě také krásná fotka šupinovky spáleništní, která je sice nejedlá, ale coby model pro fotografa nádherná. Pan Kudláček fotí především v okolí Hlinska, které najdete v povodí řeky Chrudimky na úpatí hor Českomoravské vrchoviny, tedy na rozhraní dvou chráněných krajinných oblastí Žďárských vrchů a Železných hor. Já osobně jsem bohužel zatím v jižních Čechách žádného kováře nenašel, i když pokaždé, když tam přijedu, bedlivě prohledávám místa, kde v minulosti hojně rostly. Pár jich dokonce nacházím každoročně přímo před vrátky. Zatím tedy bohužel nic, musím si počkat.