Milí přátelé,
od léta roku 2012, kdy jsem přestal spolupracovat s časopisem Instinkt, se mě lidé často ptají, jestli své sloupky nazvané Zápisník labužníka publikuju někde jinde. Říkají, že je rádi četli, někteří dokonce tvrdí, že si Instinkt kupovali jedině kvůli nim. A dávají najevo, že by chtěli, abych v psaní Zápisníků pokračoval. Nuže dobrá. Rozhodl jsem se nakonec pro tuto formu.

Pokud chcete být mezi prvními, kteří si přečtou nové Zápisníky, přihlašte se na Facebooku, Twitter nebo na G+. Pak budete mít příležitost se informovat velmi rychle o tom, co se na blogu děje. Staré Zápisníky z let 2002-2010 najdete na webové stránce www.labuzdopo.cz.

30. listopadu 2017

Dernier Cri








Žhavou novinkou tohoto týdne je zpráva v Hospodářských novinách, že firma Karlovarské minerální vody (KMV), která je výrobcem a distributorem minerální vody Mattoni, jedná o převzetí aktivit firmy PepsiCo v České republice, na Slovensku a v Maďarsku. Majitel KMV Alessandro Pasquale odhaduje, že skupina letos dosáhne rekordního obratu přes osm miliard korun. KMV už letos získaly distribuci PepsiCo v Bulharsku, americký koncern se předtím zbavil i svého chorvatského zastoupení. 

Už delší dobu je možné v nápojových automatech Very Goodies, které patří společnosti KMV, koupit kromě lahve vody Mattoni i lahev limonády Pepsi. Její výrobce v Česku automaty neprovozuje a KMV zase nemají vlastní kolové nápoje. Propojení těchto značek může být už brzy ještě těsnější. Šlo by o spojení největší domácí firmy na českém nápojovém trhu a společnosti, která je dvojkou na trhu globálním, ale v Česku se jí výrazněji uspět nedaří. Firma PepsiCo prodává v Česku nejen limonády Pepsi, ale i vody Korunní, džusy Toma, ale také slané pochutiny včetně populární značky chipsů Lays. Veškeré know-how by zůstalo americké centrále PepsiCo a KMV by podnikaly pod její licencí. Zatímco KMV, které se většinou svých produktů orientují na stolní či minerální vody, v poslední době rostou, společnosti PepsiCo se minimálně na českém a slovenském trhu dlouhodobě nedaří získat významný tržní podíl. Důvodem je také silná pozice lokálního výrobce limonád, firmy Kofola. Akvizici nahrává několik dalších okolností. Jednak snaha PepsiCo zbavovat se podnikání na neperspektivních trzích. V duchu této strategie už dříve opustila například chorvatský nebo bulharský trh. Distribuci v Chorvatsku získal největší domácí konkurent KMV, společnost Kofola, která je v adriatickém regionu v poslední době velmi aktivní.

Obchod by mohl být oznámen ještě do konce roku.

Každý obyvatel Česka prý loni vypil v průměru 215 litrů nealko nápojů. Více než polovina byly limonády, čtvrtina vody, započtena není kohoutková voda. Statistiku uvádí Svaz výrobců nealkoholických nápojů. Celosvětově je nejúspěšnější firma CocaCola, PepsiCo je na druhém místě. V Česku je jedničkou Kofola.

Společenství firem ovládané italskou rodinou Pasquale se v posledních letech soustředilo na expanzi mimo Česko a Slovensko. Silnou pozici si vybudovalo v Maďarsku, kde firma skrze nedávno koupené značky společnosti Szentkirályi − Kékkúti Mineral Water letos podle svých předpokladů utrží přes miliardu korun. Díky tomu, že lidé pijí více vody a méně slazených nápojů, posilují právě KMV. Platí to i letos. Za první tři čtvrtletí roku dosáhly KMV tržeb ve výši 6,4 miliardy korun, meziročně o 12 procent víc.