Milí přátelé,
od léta roku 2012, kdy jsem přestal spolupracovat s časopisem Instinkt, se mě lidé často ptají, jestli své sloupky nazvané Zápisník labužníka publikuju někde jinde. Říkají, že je rádi četli, někteří dokonce tvrdí, že si Instinkt kupovali jedině kvůli nim. A dávají najevo, že by chtěli, abych v psaní Zápisníků pokračoval. Nuže dobrá. Rozhodl jsem se nakonec pro tuto formu.

Pokud chcete být mezi prvními, kteří si přečtou nové Zápisníky, přihlašte se na Facebooku, Twitter nebo na G+. Pak budete mít příležitost se informovat velmi rychle o tom, co se na blogu děje. Staré Zápisníky z let 2002-2010 najdete na webové stránce www.labuzdopo.cz.

25. června 2015

Dernier Cri



Žhavou novinkou tohoto týdne je zpráva, že tradiční akce Pražské quadriennale proběhne tentokrát velmi netradičně. Světová přehlídka divadla a scénografie si totiž zcela nově připravila gastronomické performance vycházející ze známých divadelních her. Program Pražského quadriennale se letos poprvé odehraje v historickém centru Prahy, uvnitř významných staveb a památek města i ve veřejném prostoru. Kromě hlavní programové části Sekce zemí a regionů se uskuteční divadelní představení, pouliční performance, instalace ve veřejném prostoru, workshopy, přednášky a diskuse s nejvýznamnějšími osobnostmi současného divadla, scénografie či filmu.
         „Pod vedením islandské kurátorky Rebekky A. Ingimundardóttir budou umělci v centru Prahy rozvíjet scénografickou disciplínu v tom nejširším slova smyslu. Každý den bude moci kdokoliv obdivovat performativní stránku kulinářského umění a prozkoumávat hranice mezi světem divadla a gastronomie. V prostorách galerie vznikne improvizované restaurační zařízení, uzpůsobené pro divadelní produkci, kde bude možné sledovat nejenom vizuální stránku pokrmů, ale také umělecký způsob jejich přípravy, servírování a konzumace,“ řekla mluvčí přehlídky Eliška Míkovcová.

        Každý divák si tak bude moci obrazně i doslova vychutnat originální příběh tak, jak ho umělec za použití pokrmů vyjádří. Tento nápad se zrodil v hlavě řeckého scénografa Ekaviho Whitlock-Blundella, který se zaměřuje na zkoumání jídla jako materiálu a tvorbu kulinářských příběhů napříč různými médii. V jeho představení Višňový sad uvidí příchozí na scéně všechny ingredience přímo v hlavních rolích Čechovova díla. Publikum pak bude moci rozhodnout o jednotlivých osudech a změnit dějovou linku celé hry. Kulinářské nápady budou eskamotovány i do dalších slavných dramatických děl, jako jsou například Strindbergova Slečna Julie nebo Genetovy Služky.