Milí přátelé,
od léta roku 2012, kdy jsem přestal spolupracovat s časopisem Instinkt, se mě lidé často ptají, jestli své sloupky nazvané Zápisník labužníka publikuju někde jinde. Říkají, že je rádi četli, někteří dokonce tvrdí, že si Instinkt kupovali jedině kvůli nim. A dávají najevo, že by chtěli, abych v psaní Zápisníků pokračoval. Nuže dobrá. Rozhodl jsem se nakonec pro tuto formu.

Pokud chcete být mezi prvními, kteří si přečtou nové Zápisníky, přihlašte se na Facebooku, Twitter nebo na G+. Pak budete mít příležitost se informovat velmi rychle o tom, co se na blogu děje. Staré Zápisníky z let 2002-2010 najdete na webové stránce www.labuzdopo.cz.

17. prosince 2015

Dernier Cri



Žhavou novinkou tohoto týdne je překvapivá zpráva, že prodejci (to znamená i majitelé supermarketů!) chtějí prosadit vznik elektronické databáze údajů na obalech potravin. Výsledkem může být, že úplně zmizí drobné písmo z obalů a bude nahrazeno digitálním kódem, který by si zákazník mohl například naskenovat na chytrý telefon. To se však může realizovat až ve chvíli, kdy naprostá většina populace získá aspoň základní dovednosti v zacházení s novými technologiemi. Z výrobků by zmizely údaje o složení, napsané miniaturním písmem čitelným jen se zvětšovací lupou. Zmizely by údaje o nutričních hodnotách a čísla „éček“ srozumitelná jen výživovým odborníkům. Jen název výrobku a kód pro elektronické zařízení - tak by podle představ obchodníků mohl vypadat potravinový obal budoucnosti. Svaz obchodu a cestovního ruchu (SOCR) chce tlačit na ministerstvo zemědělství a prosadit vznik elektronické databáze potravinových údajů jako je složení, nutriční hodnoty, váha či objem, ale také třeba datum trvanlivosti. Samotný „digitální obal“ je sice záležitostí hodně vzdálené budoucnosti, ale právě databáze údajů by měla sloužit jako první krok k jeho vzniku. Podle představ obchodníků by takovou databázi spravoval stát. V první fázi by sloužila hlavně k lepší komunikaci mezi výrobci a obchodníky. Nahlížet by do ní však mohli také zainteresovaní spotřebitelé, kteří by v ní nalezli informace nad rámec toho, co se uvádí na obalech. U nejasných „éček“ by například rychle našli vysvětlení, co přesně znamenají. Podobnou platformu už vytvořila mezinárodní organizace GS1, která zodpovídá za standardizaci čárových či QR kódů. Až v poslední fázi by tato platforma nahradila drobné písmo na obalech, na nichž by potom byl natištěn jen kód, po jehož naskenování chytrým telefonem (nebo jiným zařízením dostupným přímo na prodejně) by si zákazník mohl veškeré informace přečíst. Potravináři však mají obavu, aby jim nevznikla nadbytečná administrativa.  Pro úplnou digitalizaci údajů tak, aby nemusely být uvedeny na obalech, by ale bylo nutno změnit především příslušnou evropskou legislativu, což je záležitost několika let.