Žhavou novinkou tohoto týdne je zpráva ČTK, že podle průzkumu agentury STEM/MARK (který tato agentura uskutečnila na vzorku 1330 respondentů – což není příliš mnoho - pro Potravinářskou komoru ČR) více než čtvrtina Čechů zná aspoň jednu místní potravinu označenou nějakým evropským certifikátem. Jde například o olomoucké tvarůžky, tradiční český produkt, který získal chráněné označení původu Evropské komise a je favoritem na trhu navzdory velké konkurenční nabídce sýrů z různých končin světa. Čtvrtina Čechů tedy zná alespoň jedno evropské značení potravin. Oproti podobnému loňskému průzkumu jde o nárůst zhruba o pět procentních bodů, řekla na tiskové konferenci Ivana Valentová z této agentury. Lidé se na výrobcích mohou setkat se třemi typy evropského značení. Vždy mají tvar sluníčka.
„Desetina oslovených tvoří loajální jádro, které vždy upřednostňuje výrobky s těmito značeními, což jsou spíše ženy nad 20 let a lidé s maturitou či vyšším vzděláním. Dvě pětiny lidí jsou ochotny si za tyto výrobky připlatit,“ uvedla Valentová. Nejméně ovlivnitelnou skupinou jsou podle ní muži nad 20 let, naopak mládež k evropským značkám inklinuje nejvíce.
Od roku 1992 se snaží Evropská unie chránit názvy zemědělských a potravinářských výrobků vůči třetím zemím. Označení původu se dává na zboží, o kterém není pochyb, že pochází z jednoho konkrétního místa (kde bylo poprvé vyrobeno nebo vypěstováno) a je tedy svým původem originální. V Česku jde například o český kmín, žatecký chmel, nošovické kysané zelí či pohořelického kapra.
Unie obdobně chrání i zeměpisné označení. ČR má zaregistrovaného třeboňského kapra, jihočeskou nivu, olomoucké tvarůžky či české pivo. Pokud jsou potraviny a zemědělské produkty vyráběny tradičními metodami déle než čtvrt století, mohou být chráněny jako zaručené tradiční speciality. Jde například o špekáčky, lovecký salám, spišské párky nebo liptovský salám.
Průzkum ukázal, že z evropských značení Češi nejvíce znají značku Chráněné zeměpisné označení. Zná ji 17% respondentů. Znalost evropských značek je v Česku i tak stále znatelně menší než u národních značení. Například nejznámější značku Klasa zná podle průzkumu 87% respondentů. Toto označení však u odborníků nemá příliš velkou reputaci, neboť u jejího udílení se často dějí podivné tahy. Podobné je to u označení Czech Specials.