Žhavou novinkou tohoto týdne je zpráva, že jistý mladý Angličan jménem Oobah Butler si nedávno udělal úspěšně obrovskou legraci ze známého gastronomického serveru TripAdvisor, který je považován za měřítko úrovně restaurací, neboť tam své názory a hodnocení může zveřejnit kdokoliv. Butler si totiž vymyslel fiktivní restauraci s názvem The Shed At Dulwich („Kůlna v Dulwichi“) a zařadil ji na TripAdvisor. A restaurace se během několika dnů stala londýnskou jedničkou!!!
Butler obývá skutečně dřevěnou kůlnu na dvoře jednoho domu v Londýně. Adresu této kůlny použil pro fiktivní restauraci, avšak upozornil, že návštěvu je třeba nejprve objednat mailem nebo telefonicky. Společně s několika kamarády pak vytvořili webovou stránku restaurace, fotografie jídel i první ohlasy nadšených fiktivních labužníků. Profil restaurace podpořený desítkami recenzí nadšených zákazníků, nabízel jedinečný gastronomický zážitek a fotografie chutně vypadajících pokrmů. Nikdo nepoznal, že restaurace existovuje pouze ve virtuálním prostoru. Zaregistrovat nový podnik na cestovatelském webu prý zabralo necelý měsíc. Nebylo přitom ani nutné uvádět jeho přesnou adresu, protože The Shed At Dulwich byla restaurací „pouze pro hosty s rezervací”.
Když bylo nutné vytvořit fotografie nabízených pokrmů, vyrobil Butler výtvarně zajímavé makety pokrmů, vyrobených z nejedlých materiálů jako je pěna na holení nebo obarvené houbičky na nádobí – a v jednom případě dokonce na fotografii sehrála roli pokrmu i autorova noha. O množství příznivých recenzí se postarali Butlerovi přátelé.
Do srpna pronikla dulwichská kůlna do první dvoustovky nejlepších londýnských restaurací a s rostoucí prestiží se hromadili zájemci o pohoštění. Zaskočený Butler na telefonáty odpovídal, že podnik je plně zarezervovaný na týdny dopředu.
„Došlo mi, co se děje: Rezervace, nedostatek informací a celková exkluzivita toho místa jsou tak atraktivní, že lidé nepoužívají rozum,“ napsal.
Butler popsal celou historii v článku, který zaslal jedné redakci. Dříve prý pracoval jako tvůrce falešných recenzí na restaurace, za které od jejich provozovatelů dostával po 13 dolarech (asi 280 korun). Tato zkušenost mu na jaře vnukla myšlenku vytvořit zcela virtuální restauraci. Na vrchol londýnské gastronomie se The Shed At Dulwich dostala 1. listopadu, po šesti měsících dezinformační kampaně. Svůj projekt pak Butler korunoval slavnostním otevřením restaurace, kde nic netušícím hostům naservíroval mražené polotovary.
Fiktivní podnik byl londýnskou jedničkou asi dva týdny, krátce poté jeho profil TripAdvisor smazal. Společnost přitom na svých stránkách uvádí, že věnuje „značné úsilí tomu, aby obsah na TripAdvisor odrážel opravdové zkušenosti opravdových cestovatelů”.
„Obecně jsou jedinými, kdo vytváří falešné restaurace, novináři, kteří se nás snaží zkoušet. Jelikož není žádný důvod, proč by někdo měl v běžném životě chtít vytvářet falešné restaurace, není to problém, se kterým se běžně setkáváme. Takže tenhle test není příkladem z reálného života,” napsala Butlerovi společnost TripAdvisor.
Z této zprávy je naprosto zřejmé, jak nesolidní jsou podobné ankety, založené pouze na neověřitelných názorech laiků. Já osobně jsem nikdy nebral TripAdvisor vážně.