Milí přátelé,
od léta roku 2012, kdy jsem přestal spolupracovat s časopisem Instinkt, se mě lidé často ptají, jestli své sloupky nazvané Zápisník labužníka publikuju někde jinde. Říkají, že je rádi četli, někteří dokonce tvrdí, že si Instinkt kupovali jedině kvůli nim. A dávají najevo, že by chtěli, abych v psaní Zápisníků pokračoval. Nuže dobrá. Rozhodl jsem se nakonec pro tuto formu.

Pokud chcete být mezi prvními, kteří si přečtou nové Zápisníky, přihlašte se na Facebooku, Twitter nebo na G+. Pak budete mít příležitost se informovat velmi rychle o tom, co se na blogu děje. Staré Zápisníky z let 2002-2010 najdete na webové stránce www.labuzdopo.cz.

31. května 2018

Dernier Cri








Žhavou novinkou tohoto týdne je zpráva o sklizni jahod a třešní. Toto ovoce letos uzrálo mnohem dříve než obvykle. Například na jahodové plantáži u Šakvic na Břeclavsku se mohou lidé zúčastnit se svými košíky, bedýnkami i kyblíky akcí, jimž se odborně říká „prodej jahod samosběrem“. Sběrači si sami natrhají jahody podle svého přání a potom za jeden kilogram zaplatí 45 korun.

„První sběr už byl v závěru minulého týdne, víkend byl ve znamení absolutního nájezdu sběračů. To mi dokonce volala paní, že je v koloně aut pět set metrů před polem. Až jsem se začínal bát, co mi udělají lidé, pokud jahod nebude dost,“ řekl Právu Zdeněk Jakubčík z šakvické rodinné firmy.

Odrůd má hned několik, vesměs italských. Někdo má zájem o velké jahody Rumba, zkušené kuchařky pak neochvějně směrují svou pozornost do řádků s odrůdou Carmen. „Nedivím se jim. Pokud jednou někdo zkusí udělat džem z jahod Carmen, už jiný nechce,“ prohlásil o jahodách s výraznými semínky majitel jahodové plantáže. Jahody pěstuje na dvanácti hektarech. Násada byla solidní, jenže výsledek sklizně možná tak skvělý nebude. „Asi si za to můžu sám, u jahod vysadili stromy pro biokoridor a obrátili se na mě, abych se jim postaral o vodu. Tak jsem zavlažil stromy a do jahod jsem pořádně pustil vodu jen jednou. To se asi na úrodě projevilo,“ připustil zemědělec.

Zkušenosti z minulých let, kdy se staral o zásobování jahod do prodejních stánků, pana Jakubčíka proškolily. Zjistil, že co neprodá do nástupu levných jahod z Polska, často hojně prodávaných jako tuzemské, už mu zůstane. A tak zavedl samosběr. O zájemce nouzi nemá. Spíše naopak.

„Jediný problém je, jak kdo sbírá. Někteří seberou jen to, co vidí, pod listy se nepodívají. Přijde druhý, začne o pár metrů dál, a tak tam zůstávají jahody. Ale nemá cenu sběrače hlídat. Lidí přichází tolik, že to vysbírají. Uvidíme ale, jak dlouho dokážeme všechny uspokojit. Ten zájem je obrovský,“ řekl.

Podobně jako u Šakvic to teď vypadá na mnohých jahodových plantážích v Česku. Například v Pilaticích na Hradecku se o víkendu trhalo první den.

Začaly zrát i těšně a to zejména na Moravě. Tam se zatím prodej třešní samosběrem málokde provozuje, leč zřejmě také bude zaveden. Na trhu totiž dnes stojí kilo třešní až 150 korun.