Milí přátelé,
od léta roku 2012, kdy jsem přestal spolupracovat s časopisem Instinkt, se mě lidé často ptají, jestli své sloupky nazvané Zápisník labužníka publikuju někde jinde. Říkají, že je rádi četli, někteří dokonce tvrdí, že si Instinkt kupovali jedině kvůli nim. A dávají najevo, že by chtěli, abych v psaní Zápisníků pokračoval. Nuže dobrá. Rozhodl jsem se nakonec pro tuto formu.

Pokud chcete být mezi prvními, kteří si přečtou nové Zápisníky, přihlašte se na Facebooku, Twitter nebo na G+. Pak budete mít příležitost se informovat velmi rychle o tom, co se na blogu děje. Staré Zápisníky z let 2002-2010 najdete na webové stránce www.labuzdopo.cz.

2. srpna 2018

Dernier Cri









Žhavou novinkou tohoto týdne je zpráva z internetového pořadu A dost! Zpráva vypovídá o tom, že špekáčky koncernu Agrofert obsahují nejméně masa ze všech výrobků zkoumaných v rámci pořadu! Po kuřecích prsou se salmonelou jde o druhé odhalení nekvalitního výrobku Agrofertu během týdne. Po odvysílání pořadu, který připravuje a moderuje Jan Tůma, vyřadil řetězec Globus z prodeje špekáčky značky Krahulík vyráběné ve firmě sídlící v obci Krahulí a patřící do koncernu Agrofert ze svěřeneckého fondu premiéra Andreje Babiše. Testy prokázaly, že špekáčky obsahují zdaleka nejméně masa ze všech zkoumaných výrobků. Deklarovaný podíl 50 % masa obsahovaly až po připočtení desetiprocentní odchylky, navíc v nich testy odhalily nejmenší množství libového masa a vůbec žádné hovězí, které se obvykle k vepřovému přidává. Požadovanou hmotnost doplnilo dvacet různých aditiv včetně barvidla a zvýrazňovače chuti.

Jestliže chcete znát detaily, pusťte si zmíněný pořad na internetu. Globus okamžitě zareagoval a výrobek zcela stáhnul z prodeje. Vedoucí externí komunikace Globusu Pavla Hobíková k tomu uvedla, že chce firma prodávat pouze kvalitní výrobky.

Mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka reagoval: „Máme zatím tuto informaci pouze od vás, je pro nás novinkou, že by obchodní řetězec měl stahovat z prodeje naše výrobky. Chceme se k tomu postavit čelem, ale opakuji, že informace mám pouze od vás“.

Na otázku, zda chce komentovat výsledek testu, pokud jde o složení špekáčků, dodal: „Pro nás je důležité, že špekáčky vyhověly normám. Každý výrobek má svého zákazníka, jsou výrobky drahé, ale pak mají na trhu místo i výrobky pro zákazníky, kteří dávají přednost nižší ceně.“

Během krátké doby je to už druhý problém s kvalitou výrobků koncernu Agrofert. Nedávno v testech spotřebitelské organizace dTest propadla kuřecí prsa značky Vodňanské kuře. Tři z pěti zkoumaných vzorků obsahovaly salmonelu. Před časem také testy odhalily v gothajském salámu firmy Krahulík o 15 % méně masa, než kolik stálo na obalu. Makro tehdy gothaj stáhlo z prodeje.

S touto zprávou bizarně souvisí nedávná zpráva, že přednímu českému zpracovateli masa, Kosteleckým uzeninám z koncernu Agrofert, loni vzrostly tržby za řeznické a uzenářské zboží o 9% na 5,29 miliardy korun. Firma sídlí v Kostelci u Jihlavy. Čistý zisk meziročně vzrostl o 3,5% na 80 milionů korun. Společnost to uvedla ve výroční zprávě. Ředitel firmy Michal Jedlička ČTK řekl, že v příštích dvou letech firma plánuje investice za zhruba 600 milionů korun. Především se chce zaměřit na krájecí centrum v Kostelci u Jihlavy a na rozšíření provozu v Plané nad Lužnicí, kde se zpracovává vepřové.

Měsíčně se v Kostelci porazí mezi 2000 a 2500 kusy skotu, meziročně se tento počet dlouhodobě zvyšuje o pět až deset procent. V Plané roste i výroba vepřového masa, aktuálně tvoří 26% české produkce. Naprostou většinu prasat bere od firem z koncernu, 15% pak od nezávislých farmářů, veškeré vepřové je tak podle něj české. Hovězí pochází z 95% z českých chovů, zbytek je ze Slovenska.

Společnost se snaží o maximální robotizaci a automatizaci výroby. Podle Jedličky trh požaduje co nejmenší balení, což je pro výrobce pracnější. Lidskou práci mají zastat nové výrobní linky, které by měly být hotové do konce letošního roku v Kostelci a do konce příštího roku v Plané. Samy budou krájet, zakládat salámy do kráječe a následně je dávat do 100 až 200gramových balení.

Rostoucí zájem je v posledních letech o připravené maso v plackách na burgery. „Dnes jsou to stovky tisíc placek, které se za sezonu prodají,“ řekl Jedlička. V příštím roce chce začít s automatizovanou výrobou špízů. Jedním z nejprodávanějších výrobků zůstávají javořické párky, které firma také vyváží. Deset až 15% prodejů směřuje do Maďarska, kde je podle něj tradice pojídání drůbežích párků na Vánoce, podobně jako Češi jedí ryby.

Celkový export masokombinátu loni tvořil asi 12% tržeb. Největším vývozním trhem je Slovensko, ale relativně dobře se daří vyvážet do zemí západní Evropy, jako jsou Dánsko, Nizozemsko nebo Belgie. „Český dobytek, zejména ten červenostrakatý, co se pase po kopcích, je velmi ceněný v severní a západní Evropě,“ uvedl Jedlička.

Kostelecké uzeniny podle Jedličky odstoupily od plánu vybudovat 200 až 300 prodejen rychlého občerstvení Párky's. Značku pronajaly zhruba 20 franšízantům. Jednu filiálku si firma ponechala, využívá ji pro testy nových produktů, zejména burgerů z trhaného vepřového masa nebo chutí do burgerů.

Podnik loni zaměstnával zhruba 1500 lidí, z čehož 1350 bylo stálých zaměstnanců. Zbylých asi 150 si najímal přes agentury, většinou šlo o zahraniční pracovníky z Ukrajiny, Vietnamu nebo Kyrgyzstánu. Jako své kmenové pracovníky mají Kostelecké uzeniny lidi z Mongolska. Firma jich nyní zaměstnává deset, letos jejich počet zdvojnásobí. Pro 45 zahraničních pracovníků podnik postavil ubytovnu u provozu v Kostelci a nyní zvažuje vybudování dalšího patra.

Agrofert je nejsledovanější česká společnost současnosti a loni získala na dotacích (!) nejvíc peněz ve své historii. Výše dotací, které přitekly Agrofertu spadajícímu do svěřenských fondů pre-miéra Andreje Babiše, přesáhla dvě miliardy korun! Na dani z příjmů přitom firma loni zaplatila státu jen 739 milionů korun!

Čísla vyplývají z výroční zprávy za všechny firmy spadající do skupiny Agrofert za loňský rok, kterou mají k dispozici Hospodářské noviny. Společnost na 65 stranách detailně popisuje hospodaření koncernu. „Nad její rámec nebudeme detaily komentovat,“ prohlásil mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka.