Milí přátelé,
od léta roku 2012, kdy jsem přestal spolupracovat s časopisem Instinkt, se mě lidé často ptají, jestli své sloupky nazvané Zápisník labužníka publikuju někde jinde. Říkají, že je rádi četli, někteří dokonce tvrdí, že si Instinkt kupovali jedině kvůli nim. A dávají najevo, že by chtěli, abych v psaní Zápisníků pokračoval. Nuže dobrá. Rozhodl jsem se nakonec pro tuto formu.

Pokud chcete být mezi prvními, kteří si přečtou nové Zápisníky, přihlašte se na Facebooku, Twitter nebo na G+. Pak budete mít příležitost se informovat velmi rychle o tom, co se na blogu děje. Staré Zápisníky z let 2002-2010 najdete na webové stránce www.labuzdopo.cz.

16. srpna 2018

Dernier Cri



Žhavou novinkou tohoto týdne je zpráva, že řetězec supermarketů Lidl (který působí i v Česku) jako první v Německu zavedl čtyřstupňové značení masa podle kvality chovu zvířat. U vajec je to už běžná věc. Zákazník se podívá na číslo na skořápce a hned ví, v jakých podmínkách byla slepice chována. V Německu teď stále více řetězců začíná podobně označovat i vepřové, hovězí a drůbeží maso. Lidl tam v dubnu na základě příkladu z Nizozemska dobrovolně zavedl ve svých prodejnách vlastní čtyřstupňové označení masa. Brzy ho ve stejné iniciativě následovali i další prodejci jako Penny, Netto nebo Kaufland. Tento týden oznámila síť diskontů Aldi, že se připojí také, a to od srpna. Prodejci tím předběhli už dlouho připravovaný zákon, který má zavést „nálepku“ značící podmínky chovu zvířat. Jak odhadovala tento týden v deníku Süddeutsche Zeitung ministryně zemědělství Julia Klöcknerová (CDU), měl by tenmto zákon začít platit nejdříve v roce 2020.

U vajec se značení osvědčilo. Ta z často kritizovaných klecových chovů jsou nyní na německém trhu málokde k sehnání. Právě s podobným cílem zlepšení kvality chovu zvířat zavedla dobrovolně řada německých prodejců označení i u masa.

V českých supermarketech zatím tento systém nefunguje a nebude zřejmě ještě v brzké době fungovat. Důvody jsou jasné: výrobci jsou až příliš spojeni s politikou.

Máme však jiné rarity: například ceny zboží v obchodech budou v Česku určovat roboti. Dokážou je měnit i podle počasí či denní doby. Desetitisíce Čechů, kteří letadlem cestují do zahraničí, to dobře znají. Čím dříve si letenku koupí, tím méně za ni zpravidla zaplatí. Důvodem je nižší poptávka po letech, které se uskuteční třeba až za půl roku. S blížícím se termínem odletu naopak ceny palubních lístků letí až o desítky procent vzhůru. Z podobně prostého principu cenotvorby vycházejí i západoevropské a americké e-shopy či obchodní řetězce, k nimž se pomalu začínají přidávat i internetové obchody a kamenní prodejci z Česka.

Jedním z prvních internetových obchodů, který se do takzvané dynamické cenotvorby v Česku pustil, je Feedo.cz prodávající potřeby pro kojence. Web ceny u části prodávaných produktů mění za pomoci počítačových algoritmů jednou týdně, při jejich úpravách přitom rozhoduje především chování zákazníků. Pokud pro své děti klienti více nakupují například dudlíky růžové barvy, je takové zboží dražší než stejný výrobek v zeleném provedení, o nějž takový zájem není.

S úvodní zprávou kontrastuje jiná zpráva: Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) zjistila, že řetězec Kaufland prodával ve svých obchodech kečup vyrobený v Polsku, který byl místo z 220 gramů rajčat vyroben pouze ze 152 gramů rajčat. Laboratorní analýza ukázala, že na 100 gramů výrobku se použilo o 30% méně rajčat, než avizovala etiketa. Zjištění se týká výrobku K-Classic Tomato Ketchup hot, Rajčatový kečup ostrý pasterovaný v půllitrovém balení. Minimální trvanlivost je do 27. června 2018. Jde tedy o klamání spotřebitele a inspekce zahájí s Kauflandem správní řízení o uložení pokuty, uvedl v tiskové zprávě mluvčí SZPI Pavel Kopřiva. Falšování potravin je poměrně častým prohřeškem, výrobce nahrazuje dražší složku složkou levnější. Na falšované kečupy přicházela SZPI i loni, letos zase častěji nacházela řadu falšovaných masných výrobků.