Milí přátelé,
od léta roku 2012, kdy jsem přestal spolupracovat s časopisem Instinkt, se mě lidé často ptají, jestli své sloupky nazvané Zápisník labužníka publikuju někde jinde. Říkají, že je rádi četli, někteří dokonce tvrdí, že si Instinkt kupovali jedině kvůli nim. A dávají najevo, že by chtěli, abych v psaní Zápisníků pokračoval. Nuže dobrá. Rozhodl jsem se nakonec pro tuto formu.

Pokud chcete být mezi prvními, kteří si přečtou nové Zápisníky, přihlašte se na Facebooku, Twitter nebo na G+. Pak budete mít příležitost se informovat velmi rychle o tom, co se na blogu děje. Staré Zápisníky z let 2002-2010 najdete na webové stránce www.labuzdopo.cz.

29. listopadu 2014


REFERENDUM

Naše poslední hlasování bylo poměrně početné a dosti vyrovnané. Někteří z hlasujících samozřejmě dávali před Nivou přednost Roquefortu a než Hermelín by si raději dali Camembert. To chápeme. Nicméně otázka byla položena jako souboj dvou sýrů českých a tak nakonec nebylo jiné volby.


Sice velmi těsně, avšak přece jen zvítězil v tomto souboji Hermelín nad Nivou. 

V referendech budeme samozřejmě pokračovat, další otázku můžete čekat jako vždy v pondělí, tedy 1.12.2014.

28. listopadu 2014



Zdeněk byl akademický malíř, ale v této profesi příliš nevynikl, i když ho slušně živila. Blahosklonně přiznával, že maluje kýče, aby se prodaly. Zemřel před dvaceti lety. Proč o něm píšu: byl vynikající houbař a kuchař. Několikrát mě přinutil, abych vstal před šestou a šel s ním do chuchelského lesíka na houby. Tam pod kostelíkem nacházel nejrůznější druhy hub, které jsem ani neznal jménem a které vypadaly velmi jedovatě. Vytvářel z nich potom úžasné pochoutky. Pamatuju si například na mahagonově zabarveného choroše, který vypadal (a také posléze chutnal) jako telecí játra. 
          Když Zdeněk pozval do svého ateliéru kamarády, vždycky něco uvařil. Nejčastěji to bylo „cédédéčko“. Nemělo to nic společného s gramofonovými deskami (tenkrát se jim ještě ani tak neříkalo) a bylo to pokaždé trochu jiné. Až po mnoha letech jsem zjistil původ toho názvu: bylo to prostě CDD neboli „co dům dal“. Lahůdka byla stvořena z toho, co momentálně našel Zdeněk ve špajzu a v ledničce. Ono tam ovšem vždycky něco zajímavého bylo. Vždycky se tam našel kus domácího špeku, který si Zdeněk vozil odněkud od Kladna, vždycky tam byly sušené houby, nějaké dobré domácí nudle (možná od maminky), různé nakládané dobroty, domácí klobásky a samozřejmě domácí vajíčka. Když byla houbová sezona, míval Zdeněk ve špajzu spousty hub, na které chodil jen tak na hodinku do pražské Stromovky. Měl tam svoje místa, kde zaručeně něco našel. U něj jsem jedl poprvé růžovky, české kačenky, pýchavky, penízovky, václavky, hřib nachovýtrusný nebo kotrč.
          Vzpomněl jsem si na Zdeňka, když jsem nedávno u jednoho kamaráda v Bratislavě ochutnal pokrm nazývaný Petanča. Znělo (i chutnalo) to trošku mexicky, trošku španělsky, trošku italsky. Byl to však ryze slovenský recept, jehož základem byla cibule, česnek, sádlo, dunajská klobása, houby, paprikový lusk a brambory. Ochuceno všemožnými čerstvými bylinkami. Kamarád mi zpočátku nechtěl prozradit, kde k receptu přišel, ale potom ho jiný kamarád práskl a tak jsem se dozvěděl, že tento pokrm vznikl kdysi ve dvacátých letech minulého století v jedné hospodě v Petržalce. Tu hospodu vlastnili manželé, jmenovali se Peter a Anna. Vařila se tam klasická tradiční jídla, ale výběr nebyl nijak rozsáhlý. Když normální pokrmy, uvedené na jídelním lístku, došly, přišel Peter z kuchyně a řekl, že jediné, co by mohl nabídnout, je Petanča. Byl to jeho recept a název vznikl ze spojení slov Peter (případně Petržalka) a Anča (tedy familiérní podoba jména Peterovy manželky). Podoba tohoto pokrmu, který byl typickým „cédédéčkem“, se ovšem měnila podle toho, co zbylo v ledničce a ve špajzu. Někdy Peter použil kousek uzeného bůčku, někdy rajče, špek nebo párek. 
           A mám zde ještě jednu vzpomínku, která se k tématu víže: v šedesátých letech byla na Malostranském náměstí vinárna, které se říkalo Makarská. Dnes je prostor sice pořád ještě restaurací, avšak někdejší útulné kouzlo zmizelo se starým nábytkem a  nový moderní design je studený a už bych tam nikdy nevkročil. Kdysi jsem tam trávil dlouhé večery ve velmi dobré společnosti. Jednoho večera se stalo, že se u našeho stolu sešli dva muži, kteří se celý večer bavili jenom o vaření. Jeden z nich byl profesionální kuchař, dokonce jeden z nejlepších, jaké jsme tenkrát měli, jmenoval se Jaromír Treybal a vařil před válkou ve Francii a za války byl osobním kuchařem Vlasty Buriana. Ten druhý muž se jmenoval Achille Gregor a byl to spisovatel, přesněji humorista. Byl však také vášnivým amatérským kuchařem a napsal brzy po této příhodě knihu, která se jmenovala Muž v zástěře a stala se legendou. Tito dva kamarádi byli ve při. Gregor tvrdil, že profesionálové ztratí okamžitě své kouzlo, jakmile musí improvizovat. Jsou prostě dobří, jen když mají k ruce veškeré kuchyňské vybavení a veškeré potřebné suroviny. Jakmile něco z toho chybí, nedovedou stvořit kloudnou lahůdku. Treybal se bránil, že musel mnohokrát improvizovat, ale nesnáší nahrazování něčeho důležitého něčím jiným. Nakonec Gregor vyprovokoval sázku. V kuchyni už nikdo nebyl, kuchaři odešli. Ale byl přítomen vedoucí podniku a ten se dal přemluvit. Sázka zněla takto: Gregor a Treybal vstoupí do kuchyně a každý z nich uvaří cokoli z toho, co v kuchyni najde. My ostatní (bylo nás asi osm) potom jejich díla ochutnáme a určíme vítěze. 
         Inu, opravdu zvítězil Gregor, i když velmi těsně. Na Treybalovu omluvu nutno říci, že v kuchyni toho mnoho nebylo. Pokud si vzpomínám, udělal něco jako spaghetti carbonara, ale místo špeku musel použít moravský nářez a místo parmezánu eidam. Nebylo to ono. Gregor udělal buřtguláš ze čtyř špekáčků, několika brambor a láhve černého piva. 
          Mimochodem: neví někdo z vás, kde vznikl (a kdy) první recept na buřtguláš? Já jsem přesvědčen, že to muselo být někde v českých krajích, že je to recept výrazně český.

27. listopadu 2014

Dernier Cri



Žhavou novinku jsme se dozvěděli z USA, kde se ve čtvrtek 27.11. slaví opět Den díkůvzdání. Na počest této události se na stolech domácností i restaurací tradičně objevují pečení krocani. A restaurace Old Homestead Steakhouse v New Yorku (která je sice podle majitelů „ikonická“, ale nemá ani jedinou hvězdičku Michelin) připravila večeři pro superboháče: stůl pro čtyři si můžete objednat za 35.000 dolarů, to znamená asi 780.000 Kč! Menu, které připravil šéfkuchař Jorge Elizalde, bude mít devět chodů a značnou část sumy (více než polovinu) zaplatí hosté za skvělá vína, bude zde například červené Château Mouton Rothschild, dobrý ročník. Drahé je rovněž japonské hovězí maso Wagyu neboli Kobé, jimž bude krocan naplněn. Také černý kaviár Royal Osetra 000 stojí hodně. A samozřejmě i černé lanýže Tuber melanosporum z francouzského Perigordu.
       A máme zde ještě jednu malou novinku z Prahy: konečně si mohou Češi koupit nejprestižnější evropský gurmet-magazín, německý měsíčník Der Feinschmecker. Prodávají ho v obchodním centru Palladium, cena je ovšem dosti vysoká: 440 Kč.

26. listopadu 2014

MŮJ TIP - Elzet






Hotel Elzet, Měšice 474, 390 02 Tábor 
Tel.: +420 381 258 461
E-mail: info@hotelelzet.cz 
www.hotelelzet.cz
Otevřeno denně 7:00-23:00



Z jídelního lístku:
Hovězí vývar s játrovými knedlíčky (40 Kč)
Drštková polévka (40 Kč)
Maďarská rybí polévka Halászlé (40 Kč)
Ovarová polévka s kroupami (40 Kč)
Brokolicová polévka (35 Kč)
Tlačenka s cibulí a octem, pečivo (55 Kč)
Opečené jelítko, kysané zelí, vařený brambor (125 Kč)
Kapustové karbanátky s příměsí vepřového masa, vařené brambory, tatarská omáčka (115 Kč)
Svíčková na smetaně s houskovým knedlíkem (95 Kč)
Vepřová pečeně, zelí, bramborový knedlík (125 Kč)
Pečená husa po staročesku, červené zelí, drbáky (235 Kč)
Pečený pstruh s restovanou zeleninou (135 Kč)
Smažený daňčí řízek, bramborová kaše, okurka (165 Kč)
Čínské hovězí maso na houbách s bambusem, rýže (145 Kč)
Beefsteak s restovanými fazolkami a parmskou šunkou (295 Kč)

Upozornění: 
Restaurace v rakouském stylu sídlí v hotelu u dálnice. Jednoduché pokrmy převážně české tradice, úroveň sice nijak vysoce nadprůměrná, avšak jídlo z dobrých surovin a poctivě provedené, ceny poměrně nízké. Hovězí steaky připravované na lávovém grilu, čerstvé ryby z vlastních sádek, dětský koutek. Zvláštním prostorem je Staročeská krčma.

23. listopadu 2014


REFERENDUM

Naše poslední referendum se týkalo dvou českých báječných sladkostí. Hlasování bylo početné a velmi vyrovnané. Hlasující měli několik připomínek, jak a za jakých okolností je lepší kremrole a za jakých hořická trubočka. Nakonec však výsledek, ač těsný, známe:


V souboji sladkostí zvítězily těsně hořické trubičky nad kremrolemi!   

V referendech budeme pokračovat, další otázku můžete čekat jako vždy v pondělí, tedy 24.11.2014.

21. listopadu 2014




Zeptal se mě jeden čtenář Zápisníku labužníka, jestli jsem epikurejec. Upřímně řečeno, nevím. Vím, jaká filozofie se pod tento název schovává, četl jsem dokonce jednu Epikúrovu (341-270 př.n.l.) knihu, která pojednávala o hédonismu. Bylo to vlastně čtyřicet etických myšlenek. Souhlasil jsem s Epikúrem, pokud jde o jeho odmítání osudové nutnosti, souhlasil jsem s jeho názorem, že štěstí vyplývá z duševního klidu. Avšak nebyl jsem si jist, jestli onen pocit duševního klidu může být vyvolán slastí. Nemyslím si, že Epikúros přitakával nevázané poživačnosti či prostopášnosti, jak to dnes mnozí vysvětlují. Dnes výrazy „epikurejec“ a „epikurejský“ (anglicky epicure) znamenají prakticky totéž co rozkošník, labužník, požitkář, tedy označuje se jimi nejčastěji člověk, který si libuje ve vybraných pokrmech a nápojích. Toto použití slova epikurejec má ovšem dosti daleko k filozofii samotného Epikúra. Blíže k ní už má tvrzení, že Epikúrejci kladou velký důraz na přátelství a tvrdí, že získat přátele je největší ze všech předností, jež nám poskytuje moudrost pro život opravdu blažený. Takže: nemyslím si, že jsem poživačný a požitkářský, leč doufám, že jsem přátelský.
        Někde jsem četl, že epikurejci se vyznačují tím, že mají doma osobního kuchaře nebo kuchařku. Tedy že zaměstnávají někoho, kdo jim vaří a nalévá. Nojo, avšak bývaly doby – a není to tak dlouho – kdy mít doma služku a dokonce i kuchařku nebylo ničím výjimečným. Edouard de Pomiane ve své knize Veselé umění kuchařské (1933) píše, že když jde k někomu na oběd nebo na večeři, rozlišuje dva druhy domácností: v jedněch ho v předsíni vítá služka, v druhých ho vítá sama paní domu. Ve Vídni kolem roku 1900 prý polovina měšťanských domácností zaměstnávala kuchařku. A byly to údajně z velké většiny mladé dívky z Moravy. Proto má rakouská kuchyně tolik moravských prvků – tvrdí aristologové.
        Často jsem žasl, kdo všechno byl a je označen jako epikurejec. Například císař Napoleon. V deníku London Telegraph vyšel nedávno zajímavý článek, jehož autor  M. Frederic Masson popisuje oblíbená jídla Napoleona Bonaparta. Nikdy nezačal jíst, dokud jídlo neochutnal jeho pes. Když pes po sedmi minutách nezemřel, mohl Napoleon bez obav jídlo sníst také. Nejraději měl pečené kuře (na oleji a cibuli) a domácí pečivo. Snídal šálek čaje ze sušených pomerančových květů. Teprve v jedenáct hodin si dal obvykle polévku. Nejraději měl polévku ze zelených fazolových lusků. Když našel v polévce vlas, měl zkažený celý den. V jednu hodinu po poledni si nechal císař přinést do pracovny oběd, musel s ním přijít přímo jeho osobní kuchař Dunan. Jídlu nevěnoval nikdy víc času než osm minut. Obvykle nepoužíval příbor, jídlo si do úst podával jednoduše prsty. Po bitvě u Marenga vyžadoval Napoleon téměř každý den, aby mu Dunan připravil kuře na lanýžích a vejcích, stejně jako to udělal po vyhrané bitvě. Tento recept vešel do historie jako Poulet Marengo. K masu vyžadoval vždy provensálskou omáčku (Sauce a la Provencale), připravenou z žampionů podušených na olivovém oleji spolu s jemně nakrájenou šalotkou, potom se do omáčky přidal rozetřený česnek a bílé víno. Omáčka musela být zahuštěna moukou a provařena do patřičné hustoty. 
          Také francouzský spisovatel Alexandre Dumas starší (1802-1870) byl mnoha lidmi považován za epikurejce. Možná proto, že napsal knihu Grand Dictionnaire de Cuisine (Velký kuchyňský slovník), která však vyšla až po jeho smrti. V knize (která bohužel ještě nevyšla česky) se dočteme hodně zajímavého: Dumas například opěvoval tehdejší ocet a hořčici Bornibus nebo domácí hořčici Denoix z Brive. Vedle klasických receptů, jako je například pot-au-feu, jsou zde však rovněž i rarity, například odkazy na exotické pokrmy (úpravy masa pštrosů, velryb, psů, žraloků atd.). Dumas starší prý toho snědl opravdu hodně. 
           Takže kdo je to vlastně ten epikurejec? Někdo, kdo se přejídá?
           Někteří historici tvrdí, že nejkrásnější „epikurejskou“ smrt měl italský satirik Pietro Aretino (1492-1556), který zemřel za stolem pokrytým nejlákavějšími lahůdkami, ve společnosti krásných žen s obrovskými dekolty. Zemřel prý of suffocation from laughing too much, tedy „udusil se smíchem“. Existuje dokonce obraz, zachycující Aretinovu smrt uprostřed hostiny, namaloval ho německý malíř Anselm Feuerbach (1829-1880). Četl jsem půvabnou studii, která se snažila zjistit, jestli Aretinovu smrt zavinilo přejedení, záchvat smíchu nebo infarkt vyprovokovaný orgasmem. Také astronom Tycho de Brahe prý zemřel přejezením na hostině Rudolfa II. V legendárním filmu italského režiséra Marco Ferreriho Le Grand Bouffe (Velká žranice) z roku 1973 se čtyři přátelé rozhodnou, že spáchají sebevraždu přejedením. Podaří se to jenom jednomu z nich, kterého hraje Ugo Tognazzi. Ale i tam je sporné, jestli příčinou smrti bylo jídlo nebo orgasmus.
            Ne, tohle přece nebyli epikurejci.
            Myslím však, že jsem jednoho epikurejce přece jenom znal. Jmenoval se Július Satinský. Tvrdil, že je potomkem zchudlé polské šlechty. A jako šlechtic se opravdu choval. A v jednom písemném prohlášení (jež bylo ovšem míněno ironicky) se přihlásil k epikurejcům. Kdysi (tehdy žil sám) mi uvařil večeři. Pečenou kachnu se zelím a lokšemi. Servíroval ji na cibulovém porcelánu, bylo to dohromady osm talířů, talířků a misek. Chutnalo mi. Jen mi vadilo, že můj hostitel sám nepozřel ani jediné sousto. Jen seděl a zálibně mě pozoroval. To byl epikurejec!

20. listopadu 2014

Dernier Cri



Žhavou novinkou je, jako každý rok v tuto dobu, Beaujolais Nouveau. Třetí čtvrtek v listopadu funguje už od roku 1951 jako spouštěč akce, kterou vymyslel francouzský vinař Georges Duboeuf. V onen den se všude ve Francii objeví na obchodech nápisy Beaujolais Nouveau est arrivée ! (Nové Beaujolais přichází!) a ještě před několika lety byl tento den přirovnáván ke státnímu svátku. Dnes už jeho popularita poněkud poklesla. Zvláště labužníci považují „mladé božolé“ za průměrné, spíše nedobré víno.
        Co je vlastně to Beaujolais Nouveau? Jde o „primeur“, tedy mladé víno. Je charakteristické silnou vůní s ovocným buketem. Doporučuje se podávat vychlazené na přibližně 12°C. Má nafialovělou barvu a vyrábí se výhradně z odrůdy Gamay. Tato odrůda se pěstuje v oblasti Beaujolais, severně od Lyonu. Téměř nikde jinde se Gamay nepěstuje.  
        Nápad pana Duboeufa byl bezesporu vynikající (až geniální) - šlo však, abychom si rozuměli, o nápad marketinkový, který neměl a nemá nic společného s hodnocením kvality vína, jak se někdy tvrdí. Takže není pravda, že podle mladého božolé se pozná, jak dobré či špatné bude „ostatní“ víno. Dubouefův nápad zachránil místní vinaře. Na konci čtyřicátých let totiž začala ve Francii dramaticky klesat spotřeba vína na hlavu (z více jak 100 litrů na osobu na polovinu). Nápad vznikl z prosté potřeby prodat toto mladé víno, které v lahvích dlouho neudrží kvalitu. Tehdy se mladé božolé ještě nelahvovalo, prodávalo se jako sudové víno. Pít Beaujolais Nouveau ještě po Novém roce je zvrhlost. Nápad se ujal a v osmdesátých letech dosáhl svého vrcholu. Zasáhl kromě Francie i okolní země a hlavně Japonsko, jež je dnes hlavním konzumentem mladého Beaujolais. Dnes už nestačí produkce přímo z apelace Beaujolais a proto se v nabídce objevují i vína ze sousední apelace Beaujolais Villages.
        U nás se rozhodli vinaři prodávat mladé víno (bez ohledu na odrůdu) pomocí podobného triku: vymysleli „svatomartinské“.  Nuže, dobrá, budiž. Jen se musím vždycky usmát, protože Svatý Martin, jak známo, byl zapřísáhlý absinent.