Milí přátelé,
od léta roku 2012, kdy jsem přestal spolupracovat s časopisem Instinkt, se mě lidé často ptají, jestli své sloupky nazvané Zápisník labužníka publikuju někde jinde. Říkají, že je rádi četli, někteří dokonce tvrdí, že si Instinkt kupovali jedině kvůli nim. A dávají najevo, že by chtěli, abych v psaní Zápisníků pokračoval. Nuže dobrá. Rozhodl jsem se nakonec pro tuto formu.

Pokud chcete být mezi prvními, kteří si přečtou nové Zápisníky, přihlašte se na Facebooku, Twitter nebo na G+. Pak budete mít příležitost se informovat velmi rychle o tom, co se na blogu děje. Staré Zápisníky z let 2002-2010 najdete na webové stránce www.labuzdopo.cz.

29. května 2016

Výsledek referenda

REFERENDUM

V minulém Referendu jsme před vás položili problém dvou třešňových koláčů: české bublaniny a francouzského clafoutis. Brali jsem samozřejmě v úvahu, že mnozí z vás clafoutis ještě ani neochutnal, což jeho naději na vítězství oslabilo. Avšak jednoduché to nebylo ani s bublaninou. Ukázalo se, že někteří milují bublaninu spíše bez drobenky. Jeden hlasující dokonce tvrdí, že clafoutis vznikl inspirován českou bublaninou. Nicméně výsledek je jasný:

Mezi třešňovými koláči zvítězila česká bublanina nad francouzským clafoutisem


V referendech budeme pokračovat, další otázku můžete čekat jako vždy v pondělí, tedy 30. 6. 2016.

27. května 2016

Zápisník labužníka 27/5/2016



Už mnohokrát, a vskutku mnohokrát, jsem se setkal s názorem, že vaření je vlastně uměním. Tento názor proklamují nejčastěji lidé, kteří o vaření nevědí takřka nic, tedy o praktickém vaření. A natož pak o vaření takzvaně vysokém, jemuž se říká fine dining. Nakolik jsou informováni o umění, ani nechci domyslet.
        Některé souvislosti mezi vařením a uměním však bezesporu existují. Nejprve si ovšem musíme upřesnit, co je co.
        Pro začátek této úvahy jsem se proto rozhodl citovat muže jménem Edgar Allan Poe, jednoho z nejuznávanějších básníků (například báseň Havran patří mezi nesmrtelné skvosty): „Spisovatelé – zvláště pak básníci – nás většinou chtějí udržovat v domnění, že tvoří v jakémsi ušlechtilém šílenství – v jakémsi nazíravém vytržení – a přímo by se zhrozili, kdyby měli dát čtenářům nahlédnout za kulisy, na nehotové myšlenky, dosud rozkolísané a vratké – na vlastní záměry pojaté až v poslední chvíli – na nesčíslné záblesky myšlenek, které nedozrály k úplné podobě – na dozrálé nápady, nepotřebné, a proto malomyslně zahozené – na místa pečlivě vybíraná a potlačovaná – na pracné pilování a vsuvky – slovem na hnací a posuvná kolečka – na jevištní mašinérii – na schůdky a propadliště - na falešný knír, šminku a flastříčky, z nichž se v devětadevadesáti případech ze sta skládá majetek literárního herce...“
        Zkušení kuchaři stejně jako zkušení básníci vědí, že vynikající báseň stejně jako vynikající pokrm nevzniká z náhlé inspirace, nýbrž na základě složitého modus operandi, předem promyšleného přesného receptu., který vychází z originálního stylu jednotlivého autora, ať už jde o básníka nebo kuchaře.
         Vycházejme, podobně jako Poe, z předpokladu ceteris paribus, tedy že u kuchařů stejně jako u básníků nacházíme společné vlastnosti, podobné nectnosti i ctnosti. A že tedy zkoumané parametry mají u obou profesí (i přes libovolné experimentování) podobné zákonitosti. Přestože mnozí vynikající a slavní šéfkuchaři (na rozdíl od básníků) předvádějí na televizních obrazovkách svou práci (a zdá se tedy, že nijak neskrývají své metody a nebojí se prozrazovat své triky), pořád ještě je zde mnoho tajemství, jež zůstávají skryta očím veřejnosti. Tím možná nejdůležitějším tajemstvím jsou suroviny, které kuchař používá. Málokterý vám prozradí přesný popis a jméno dodavatele těchto surovin. Stejně jako básník vám neprozradí, od kterého svého předchůdce pochytil ty nebo ony postupy, slova, metafory či techniku psaní.
         Někteří básníci přiznávají, že se při psaní neřídí náhodnou inspirací, nýbrž logickou indukcí, tedy vyvozováním správného postupu na základě úsudku a zkušenosti. Tento postup lze aplikovat i na gastronomii. Základem každého úspěšného kuchařského umění je totiž profesionální zkušenost a správný úsudek. 
         Mnohokrát jsem slyšel, jak nějaká žena (většinou manželka) chválí svého manžela, že dobře vaří, „protože on má fantazii“. Stejně tak často slyšíme někoho chválit, že „on nevaří podle kuchařek, on si svoje recepty vymýšlí přímo u plotny“. Pobavil mě výrok jednoho zahraničního michelinského šéfkuchaře, který dobře znal poměry v české gastronomii. Prohlásil, že největší chybou českých kuchařů je jejich fantazie. Jestliže básníkovi fantazie nepochybně pomáhá k vytvoření kvalitního díla, u kuchaře je to naopak. Neměl by si vymýšlet, jestliže nemá postup náležitě vyzkoušen. Vymýšlet (a vlastně i volně experimentovat) může pouze tehdy, když vaří sám pro sebe.  Samotný sebelepší nápad ani brilantní intuice nejsou k ničemu, jestliže nejsou podloženy praktickou zkušeností.
         Nemluvme však pouze o básnících, také jiní umělci mají vztah k jídlu, například malíři!
         Ovšem – jistě byste mi dokázali vyjmenovat spoustu příkladů, jak umění a gastronomie jedno jsou. Tak třeba ta slavná Warholova kresba konzervy s Campbellovou rajčatovou polívkou! Nebo Jedlíci brambor od Vincenta van Gogha! Nebo Alegorie chuti z roku 1618 od Jana Breughela mladšího! Ta dáma, které ďábel nalévá a podstrojuje, se nemusí upejpat, ústřice a raci její boubelatosti neublíží. Nebo Poslední večeře od Leonarda da Vinciho. I když – tam na té nástěnné malbě v milánském kostele Santa Maria delle Grazie toho moc k jídlu není. Talíře jsou v podstatě prázdné, hoši už asi večeřeli. Nebo ta Snídaně v trávě od Édouarda Maneta. Co vlastně snídali? Tu nahou ženskou? To už zátiší, která maloval Paul Cézanne, jsou více k snědku, pokud máte rádi jablka. Nebo ta rozteklá sázená vejce od Salvadora Dalího, pokud máte rádi sázená vejce. Jste-li opravdu velcí jedlíci, doporučuju obraz nazvaný Hostina, namaloval ho v 16. století Lucas van Valkenbroch. Mají ho v Opavě v muzeu. Nechoďte tam, jestliže držíte dietu. Abyste se pak hladově nevrhli na horu hamburgerů a nedopadli jako ti tlusťoši na obraze Pietera Breughela nazvaném Zem blahobytu. Hezký je také obraz Hieronyma Bosche z roku 1840 nazvaný Obžerství.
          A jak je to v hudbě? 
          Znáte zarzuelu? To je taková tradiční španělská opereta, první složil Calderón de la Barca už v roce 1657, jmenovala se El golfo de las sirenas (Záliv sirén). Ale zarzuela je taky španělská bujabéza, tedy hustá polévka z ryb a mořských živočichů vůbec, jsou v ní kromě ryb i krevety, mušle a sépie, všechno se nejprve musí dlouho marinovat a potom se to všechno smaží a vaří. Nakonec se přidává smetana. V restauracích je to pěkně drahý špás. Jo – a taky existuje jedna skvělá swingová písnička, jmenuje se Jambalaya, složil ji Hank Williams a zpívá se v ní o velmi chutném kreolském pokrmu (viz název písně), ale taky o jiném, velmi podobném pokrmu s názvem gumbo a kromě toho ještě o krabím koláči.
           S daným tématem souvisí také Tafelmusik neboli hudba hraná ke stolu, neboli k jídlu. V Německu tak začali nazývat už v 18. století divertimenta, potom dokonce i písně, například ty, jež skládal Carl Friedrich Zelter od roku 1809. Ovšem také barokní skladatel Georg Phillipp Telemann se věnoval hudbě ke stolu. Tahle hudba by měla být decentní, ne příliš rytmická a vůbec ne hlasitá. V podstatě jde o stejný druh hudby, jakou si pouštíte k sexu.

26. května 2016

Dernier Cri



Žhavou novinkou tohoto týdne je zpráva z Austrálie, kde kapří invaze zamořila řeky a vláda chce tuto rybu totálně vyhubit. Austrálii došla trpělivost. Rybě, která ovládla australské řeky, hrozí místní úřady vyhlazením a na pomoc si berou rovnou biologické zbraně. Kapry plánují zahubit vypuštěním speciálního herpes viru do řek. Vláda vyčlenila na boj s přemnoženým druhem v rozpočtu 15 milionů australských dolarů (asi 265 milionů korun). Program kontroly kaprů je podle místopředsedy vlády Barnaby Joyce jedinou možností, jak odstranit tuhle „u dna žijící a bláto sající rybu“.  Kapři zaplnili hlavně povodí řek Murray a Darling na jihovýchodě Austrálie, klíčovou oblast pro tamější zemědělství. Mluvčí vlády prohlásil: „Běžný kapr je odporný škůdce vodních toků a tvoří 80 procent rybí biomasy v tomto povodí.“
            V povodí rostou ojedinělé druhy rostlin a je domovem savců, žab i ryb včetně několika ohrožených druhů. Počet kaprů se udržoval dlouhodobým suchem, s dešti a povodněmi však došlo k jeho nové expanzi. Pro přirozenou australskou faunu je kapr těžkým konkurentem. Kapří nasávají z vody rybí jikry, hmyz, slávky i rostliny ze dna, čímž rozdmýchávají sediment. Důsledkem je zhoršená kvalita vody, což ztěžuje život australským rybám, které potřebují skrze vodu vidět, aby přežily. Kaprům znečištěná voda nevadí. Žijí u dna a pro mnoho lidí jsou nechutní kvůli pachuti bahna.
            Odborníci z Vědecké a průmyslové organizace Commonwealthu (CSIRO) přišli s návrhem vypustit speciální herpes vir do ekosystému. Virus by měl vyhubit kapry, ale nijak nepoškodit další organismy.  Jedná se o vysoce specifické virové onemocnění. „Způsobuje vysokou úmrtnost u běžných kaprů a u okrasných koi kaprů. Není známo, že by další druhy včetně zlatých rybiček byly virem ovlivněny,“ píše se ve zprávě CSIRO. 
          První zmínky o kaprech v Austrálii pocházejí z počátku 20. století. Podle časopisu Fishing World koupil prvního kapra v roce 1907 jeden muž od prodejce zvířat v Sydney. Rybu poté pustil do přehrady. K přemnožení však došlo až v šedesátých letech, kdy byl do řeky Murray vypuštěný druh kapra Bolarra z místní rybí farmy. Rozsáhlé povodně v sedmdesátých letech pak pomohly kapra rozšířit dál. Problémy dělal evropský kapr i v Americe v řece Mississippi. Spojené státy utratily miliony dolarů, aby se invazivního druhu zbavily. Zkoušely elektrické bariéry, vodní děla i pasti lákající kapry na vůni. 

25. května 2016

MŮJ TIP - Locanda del Pilone





Frazione Madonna di Como 34, Alba, Itálie
Tel. +39 0173 366616
Email: info@locandadelpilone.com 
www.locandadelpilone.com
Otevřeno Čt-Po 11:00-24:00




Z jídelního lístku:
Sázená vejce s chřestem a parmezánem (18€) 
Mušle jakubky pečené na myrtě, krokety z vepřové kůže, zelenina (25€) 
Pečené maso s fialovými brambory (25€) 
Těstoviny Tajarin s rajčaty a telecí omáčkou (19€) 
Kousky pečené kachny s přílohou (20€) 
Mladé výhonky čekanky pečené na citronové šťávě, chléb (20€) 
Těstoviny Linguine s mušlemi vongole dušenými na heřmánku (22€) 
Rizoto z rýže Vialone Nano, mořské plody a mandlová omáčka (24€) 
Mořský okoun Spigola na čekance (26€) 
Modrý humr Astice na cibulce a papričkách (32€) 
Telecí Bollito místo s topinkami (27€) 
Jehněčí karé s artyčoky a krémem z mušlí vongole (30€) 
Holoubě na špízu s kachními játry foie gras, citronová tráva, ředkvičky (33€) 
Ricotta nasladko Seirass s třešněmi a čokoládou (13€) 
Vaječný sníh Iles Flottantes, lískové oříšky, vanilka, maliny (14€) 


Upozornění: 
Myslím, že je to pořád jediná michelinská hvězdičková restaurace přímo v Albě, centru obchodu s bílými lanýži. Vaří se tu většinou variace na klasické piemontské pokrmy. Důraz se klade na kvalitu čerstvých surovin. Chef se jmenuje Federico Gallo. V sezoně (od října do ledna) zde samozřejmě vládne lanýžové šílenství, přesněji řečeno šílenství bílých lanýžů. Dáte-li si domácí nudle (je v nich neskutečně mnoho žloutků) jen pomaštěné máslem, nastrouhá vám na ně číšník silnou vrstvu nejlepších lanýžů na světě. Stojí to kolem třiceti euro, ale vyplatí se to. Několikachodové menu za 65 až 110€. 

22. května 2016

Výsledek referenda

REFERENDUM

V minulém Referendu jsme se vás zeptali, jestli máte raději tlačenku světlou nebo tmavou. Některé názory: tlačenek u nás prý rozlišujeme celkem asi 9-12 druhů, mezi tmavé se řadí také duryňská. Nejlepší servis je se syrovou červenou cibulí, octem a pivem. Jeden hlasující však dává přednost tlačence husí! Někteří nesnášejí tlačenku v plastovém obalu, musí být zásadně naplněna ve vepřovém žaludku. Nicméně výsledek je jasný:

Mezi tlačenkami s převahou zvítězila světlá nad tmavou! 


V referendech budeme pokračovat, další otázku můžete čekat jako vždy v pondělí, tedy 23. 5. 2016.

20. května 2016

Zápisník labužníka 20/5/2016



Většina lidí se domnívá, že to, o čem se dnes hovoří jako o „sexuální revoluci“, vzniklo v šedesátých letech v Americe a skončilo tamtéž o patnáct let později s příchodem nemoci AIDS. Avšak poprvé byl termín sexual revolution použit už v roce 1946, když německo-americký psycholog Wilhelm Reich přeložil tímto způsobem německý termín Die Sexualität im Kulturkampf, tedy „sexualitu v kulturním boji“. Už v roce 1948 vyšla první Kinseyho zpráva o sexualitě, která otevřela dveře pravdivějšímu pohledu na lidskou činnost zvanou sex. V roce 1953 vyšlo první číslo časopisu Playboy. První antikoncepční pilulka byla schválena roku 1960 v USA. První plavky nahoře bez (monokiny) navrhl v roce 1964 v USA módní návrhář rakouského původu Rudi Gernreich. V téže době už existovaly v USA první bary s dámskou obsluhou nahoře bez. A už v roce 1970 zařadil nejserióznější slovník Oxford Dictionary do svého vydání heslo fuck.  A v roce 1972 byla premiéra prvního celovečerního pornofilmu, legendárního Deep Throat.  Proč o tom píšu v Zápisníku věnovaném gastronomii?
          Protože do přibližně stejného období je gastronomickými historiky zařazována také Culinary Revolution, tedy kulinářská nebo chcete-li labužnická revoluce, kdy společenské změny začaly hluboce ovlivňovat způsob, jakým lidé (především Američané) jedli. Často se v této souvislosti píše o paní Alici Waters, majitelce restaurace Chez Panisse v Berkeley v Kalifornii. Ta totiž tento termín používala jako první a nejčastěji. Avšak do labužnické revoluce nesmíme zařazovat pouze dění v USA (tedy například new american cooking), nýbrž také dění v Evropě, například vznik nouvelle-cuisine, molekulární kuchyně a podobné radikální změny. Ve španělském Baskicku (oblasti kolem San Sebastiánu) tehdy šéfkuchaři Juan Mari Arzak a Pedro Subijana použili nových myšlenek ke vzniku nueva cocina vasca (nové baskické kuchyně). K nim se potom přidal Ferran Adria a další.
           A ještě jeden důvod mám, proč o tomto tématu psát. Opět mi totiž jeden čtenář napsal, že považuje jídlo za rovnocenné sexu. A položil mi otázku, zda slast labužnická a slast sexuální je totéž.
          Jeden z nejslavnějších spisovatelů všech dob, Alexandre Dumas starší, zastával názor Aristotelova současníka, matematika jménem Eudoxos z Knidu, který tvrdil, že slast je nejvyšší dobro. Aristoteles jeho slova vysvětloval takto: „Slast je nejvyšší dobro pro toho, kdo ví, že všechno rozumné i nerozumné k ní směřuje. Ve všem, co je předmětem volby, musí být dobro, a čím více je to žádoucí, tím lépe, a proto skutečnost, kdy všichni jsou přitahováni ke stejné věci, dokazuje, že tato věc je nejlepší pro všechny; neboť každý poznává, že co je dobré samo o sobě, jako třeba vhodná strava (a co je tedy dobré pro všechny a je cílem snažení všech), to je pro ně nejvyšším dobrem.“ Této filozofii se říkalo hédonismus. Dumas byl tedy hédonista, ale také epikurejec (smyslný požitkář) a bonviván - a jeho labužnictví se projevovalo nejen ve slovech. Byl také výtečným kuchařem a na své kuchařské pověsti si velice zakládal. 
          Spojení dvou slastí v jednom okamžiku bylo dokonce kdysi velmi oblíbené: viz Hostina u Trimalchia v Petroniově Satyrikonu nebo hostiny řeckých velmožů, kteří servírovali lahůdky na bříšku krásných nahých dívek. Podobně se potom chovali i někteří umělci, například  Francois Rabelais (Gargantua a Pantagruel), Salvator Dalí, Hieronymus Bosch nebo italský futurista Marinetti. A mnozí literární a výtvarní vědci to spojení dokonce vysvětlují logikou: jedním z argumentů je například fakt, že v obou případech, jak u jídla, tak u sexu, hraje významnou roli jazyk. A mnoho pokrmů má falický tvar (chřest, mrkev, salám, okurka, cuketa, kukuřice, ryby atd.). Nejsmyslnějším ovocem byla podle Bosche jahoda.
          Už jednou jsem v Zápisníku psal o knize s názvem The Joy of Sex (Radost jménem sex), jež měla podtitul Cordon bleu Guide to lovemaking (Cordon bleu průvodce milováním) a která nesporně patří jak do dějin sexuální revoluce, tak také do dějin gastronomie. V roce 1972 napsal tuto knihu anglický vědec, lékař a anarchista dr. Alex Comfort (1920-2000). Majitelé slavné kuchařské školy Le Cordon Bleu protestovali proti zneužití své značky a tak musela být kniha v podtitulu přejmenována na Gourmet Guide to lovemaking. Jednotlivé kapitoly měly gastronomické názvy: Předkrmy, Hlavní chody, Omáčky a marinády, Dezerty a podobně. Kniha byla napsána opravdu ve formě kuchařky plné receptů, pro jednotlivé sexuální lahůdky si dokonce ten mazaný vědec Comfort vymýšlel francouzské názvy, jež zněly jako autentické kulinářské výrazy: flanquette, cuissade, pattes d´araignée, postillionage... Comfortovi tato kniha vydělala tři miliony dolarů. Ale nebyl to pouze pan Comfort, kdo házel dvě tělesné rozkoše – jídlo a sex – do jednoho pytle.
            Americká spisovatelka Erica Jong kdysi vtipně prohlásila, že knihy o dietě jsou podobné knihám o sexu: „Nikdo nikdy nedokázal, že sexualita v literatuře způsobuje sexualitu v životě, stejně jako knihy o dietě nezpůsobují úbytky na váze. Lidé rozhodně raději o sexu čtou, než aby ho praktikovali, stejně jako tíhnou ke čtení knih o dietách více, než k jejich dodržování.“
            A nedávno jsem narazil na internetu na (zřejmě záměrně) provokativní článek americké lesbičky. Prohlašovala, že prý okamžitě pozná, jestli je žena, která se jí líbí, schopná lesbické lásky. Zeptá se totiž té ženy s nevinnou tváří, jestli někdy ochutnala ústřice. Jestliže je odpověď záporná, není šance na vztah. Přirovnávat ústřice k orálnímu sexu je sice zajímavé, avšak domnívám se, že ne zcela domyšlené. 
            A ještě jedna podobnost mezi zmíněnými tématy. Tentokrát se jedná o pornofilmy a kuchařské pořady. V obou těchto typech pořadů je používána stejná metoda. Říká se tomu POV, což je zkratka z Point of view. Jde o pohled ruční kamery ve výšce očí jednoho z účastníků děje. Divák vidí přesně to, co vidí hrdina. V gastronomických televizních pořadech se tato metoda používá sice jen minimálně, avšak dala by se aplikovat na způsob, jakým posuzují restaurace takzvaní blogeři.


19. května 2016

Dernier Cri


Žhavou novinkou tohoto týdne bylo vyhlášení vítězů ankety Zlatý kuchař 2015, pořádané časopisem Gastro&Hotel. Šlo už o třetí ročník této ankety, kterou jsem pomáhal vytvořit a jsem jejím garantem. Anketa se liší od ostatních tím, že v ní hlasují pouze odborníci, tedy lidé vesměs z řad gastronomických novinářů, ale ne lidé přímo zúčastnění na gastronomickém provozu, tedy ne kuchaři nebo manažeři.
             Anketa je rozložena do několika kategorií, v každé se hlasuje zvlášť.
             V kategorii Zahraniční kuchař zvítězil Paul Day (Sansho), který získal tuto cenu už loni, tehdy ovšem se o ni musel dělit s Ricardem Lucquem, nyní ji má jen pro sebe.
             V kategorii Objev roku zvítězil Ondřej Koráb (restaurace Le Grill v hotelu The Mark Luxury v Hybernské ulici), jenž je považován za budoucí velkou hvězdu. Stojí za pozornost, že už pracoval pod takovými hvězdnými šéfkuchaři jako je Heston Blumenthal v Londýně nebo Daniel Boulud v New Yorku.
              V kategorii Hvězda gastronomie letos zvítězil (a do Síně slávy byl zařazen) Zdeněk Pohlreich (Cafe Imperial), který se bohužel kvůli svému pracovnímu pobytu ve Španělsku nemohl předávání zúčastnit, ale poslal alespoň pozdrav a poděkování. Loňský držitel tohoto titulu Jaroslav Sapík tedy předal cenu mně – a já jsem slíbil, že ji Zdeňkovi co nejdřív doručím.
              A nakonec to nejlepší: v hlavní kategorii Zlatý kuchař 2015 byla udělena cena šéfkuchaři pracujícímu na českém území, který v uplynulém roce podle odborníků nejvíce zaujal svou kreativitou a kvalitou svých pokrmů.
              Letos se držitelem této významné ceny stal Jan Punčochář (Grand Cru), v minulých ročnících vždy třetí. Předstihl tedy minulé vítěze Romana Pauluse a Oldřicha Sahajdáka. Na dalších místech se umístili Jiří Štift, Radek David, Pavel Sapík, Miroslav Kalina, Michal Göth, Jiří Král, Zdenek Pohlreich, Jaroslav Sapík, Marek Raditsch, Martin Svatek, David Šašek, Michal Černý, radek Benetka, Marek Šáda, Titus Eliáš, Jan Kaplan, Petr Fučík, Martin Štangl, Přemysl Forejt, David Špidra, Radek Kašpárek, Jan Všetečka, Jan Štěrba a další.